دانشیار دانشگاه شیراز، مدرس حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری
چکیده
از نگاه فقه، شورشیان به کسانی اطلاق میشود که فراتر از نقد و انتقاد، بر ضد پیشوای عادل مسلمان، قیام نمایند و بر علیه دولت اسلامی وارد جنگ شوند و یا تحرکات خشونتآمیز، به مقابله و معارضه با آن بر خیزند. مقصود از «دولت اسلامی» هرگونه حاکمیتی است که توسط حاکمی عادل؛ اعم از معصوم و یا غیر او بر جوامع اسلامی اِعمال شود. گرچه سمت و سوی مستقیم روایات وارده در این باب و نیز ظاهر عبارتهایی از فقها، شوریدن بر امام معصوم7 است، ولی با تکیه بر دلایل و شواهدی چند، میتوان احکام مربوط به این گروه را بر شورشیان بر ولی فقیه نیز تعمیم داد. دولت اسلامی، پیش از هرگونه اقدام نظامی و انتظامی، باید این گروه را ارشاد و راهنمایی کند و با آنان اتمام حجت نماید و در صورت بیتأثیربودن این کار، مقابله انتظامی و نظامی با آنان جایز، بلکه واجب خواهد بود. ایشان در زمره کافران محسوب نمیشوند و لذا احکام غسل و کفن و نماز، بر کشتههای آنان جاری است و زنان و کودکانشان به اسارت در نمیآیند. بحث این مقاله، به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی دنبال خواهد شد.
کلانتری, علی اکبر. (1397). مفهوم شورش و شورشی و چگونگی رو در رویی دولت اسلامی با شورشیان از منظر فقه. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23(1), 29-56.
MLA
علی اکبر کلانتری. "مفهوم شورش و شورشی و چگونگی رو در رویی دولت اسلامی با شورشیان از منظر فقه". فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23, 1, 1397, 29-56.
HARVARD
کلانتری, علی اکبر. (1397). 'مفهوم شورش و شورشی و چگونگی رو در رویی دولت اسلامی با شورشیان از منظر فقه', فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23(1), pp. 29-56.
VANCOUVER
کلانتری, علی اکبر. مفهوم شورش و شورشی و چگونگی رو در رویی دولت اسلامی با شورشیان از منظر فقه. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 1397; 23(1): 29-56.