1
دانشجوی دکتری فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
2
دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
چکیده
مسأله اصلی تحقیق حاضر این است که بنیادهای هستیشناختی صدرایی چه نقش و تأثیری در تحلیل حکومت دینی، به عنوان یکی از مباحث مهم فلسفه سیاسی اسلامی دارند؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا با استفاده از روش توصیفی به چهار مسأله مهم از مبانی هستیشناختی صدرایی پرداختهایم و سپس از روش توصیفی ـ تحلیلی، نقش آن مبانی در تبیین و تشریح حکومت دینی از نگاه صدرا را بررسی کردهایم. یافتههای این پژوهش نشان میدهد اصولی چون ذومراتببودن هستی، غایتمندی نظام هستی، تضاد و تزاحم در عالم ماده و همچنین حرکت جوهری و تغییر تدریجی در عالم ماده، تأثیری مستقیم بر مباحث فلسفة سیاسی صدرایی از جمله مسأله حکومت دینی دارد. بر اساس این مبانی، میتوان تصویری تشکیکی و ذومراتب از حکومت دینی ترسیم کرد که از حکومت انبیا تا حکومت عالمان و مجتهدان را شامل میشود.
میرجعفری میاندهی, سیدمحمدجواد, & شریفی, احمد حسین. (1397). بنیادهای هستیشناختی حکومت دینی (بر اساس نظام حکمت صدرایی). فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23(3), 145-166.
MLA
سیدمحمدجواد میرجعفری میاندهی; احمد حسین شریفی. "بنیادهای هستیشناختی حکومت دینی (بر اساس نظام حکمت صدرایی)". فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23, 3, 1397, 145-166.
HARVARD
میرجعفری میاندهی, سیدمحمدجواد, شریفی, احمد حسین. (1397). 'بنیادهای هستیشناختی حکومت دینی (بر اساس نظام حکمت صدرایی)', فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 23(3), pp. 145-166.
VANCOUVER
میرجعفری میاندهی, سیدمحمدجواد, شریفی, احمد حسین. بنیادهای هستیشناختی حکومت دینی (بر اساس نظام حکمت صدرایی). فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 1397; 23(3): 145-166.