شهید صدر در خصوص نقش مردم در حکومت اسلامی بیان خاصی دارند که متفاوت از سایرین است. هدف از این نوشتار نیز ارائه تحلیلی نو از اندیشه سیاسی شهید صدر در خصوص مشروعیت در حکومت اسلامی است. سؤال اصلی این تحقیق این است که طبق نظریه شهید صدر، در نظام مردمسالاری دینی نحوه اجتماع مشروعیت(حقانیت) و مقبولیت چگونه خواهد بود. در این مقاله برای جواب این سؤال، از روشهای تلفیقی استفاده شده؛ در کاوش اصل نظریه شهید صدر، از روش کتابخانهای، در تحلیل نظریه شهید صدر از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. از دیدگاه شهید صدر، اساساً حکومت اسلامی امکان تحقق ندارد، مگر آنکه عصمت آن تأمین شود و عصمت در زمان معصوم7 مستقیماً از طرف خداوند تأمین میشود و در زمان غیبت: 1. با نظارتهای مردم و نخبگان نسبت به همدیگر و نسبت به ولی فقیه. 2. مشورت (داشتن روحیه مشورتخواهی از طرف امام و ارائه مشورت از طرف مردم) و 3. بیعت مردم و نخبگان با ولی فقیه تأمین میشود که شهید صدر از آن به «جوّ عصمت» نام میبرد. زمانی حکومت اسلامی میسر است که جوّ عصمت ولی فقیه تأمین شود و این تنها در صورتی امکان دارد که مشارکت مردم به حداکثر خود برسد. لذا اساس حکومت ولی فقیه با مشارکت اکثر مردم پیوند ناگسستنی دارد و در این بیان مشروعیت و مقبولیت درهم تنیده است.
رمضان نرگسی, رضا. (1401). درهم تنیدگی مشروعیت (حقانیت) و مقبولیت در حکومت اسلامی در نظریه شهید صدر. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 27(2), 61-78.
MLA
رضا رمضان نرگسی. "درهم تنیدگی مشروعیت (حقانیت) و مقبولیت در حکومت اسلامی در نظریه شهید صدر". فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 27, 2, 1401, 61-78.
HARVARD
رمضان نرگسی, رضا. (1401). 'درهم تنیدگی مشروعیت (حقانیت) و مقبولیت در حکومت اسلامی در نظریه شهید صدر', فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 27(2), pp. 61-78.
VANCOUVER
رمضان نرگسی, رضا. درهم تنیدگی مشروعیت (حقانیت) و مقبولیت در حکومت اسلامی در نظریه شهید صدر. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی, 1401; 27(2): 61-78.