فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121 The Capacity of Shiʻi Jurisprudence for Identifying Endowment as One of the Financial Resources of the Islamic Government in light of the Principle of the Guardianship of the Muslim Juristظرفیت سنجی فقه شیعه برای شناسایی وقف به عنوان یکی از منابع مالی حکومت اسلامی در پرتو اصل ولایت فقیه528110610FAمحسن ملک افضلی اردکانیعضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20191111The necessity to form an Islamic government as a means of preserving the interests of Islam and Muslims is certain in ShiÝi jurisprudence. No doubt, to form a government and to run its related affairs requires access to financial resources. To do so, in the political jurisprudence (fiqh) of Islam, numerous resources have been recognized and studied, but no or scant mention has been made of endowment. However, making use of the various resources in ShiÝi fiqh, one is able to identify or create religious endowments which, as a state financial resource, can be put at the religious authority’s disposal in order to be used for the necessities, as well as the interests of the Islamic community. Drawing upon an organized analytical method, this article first seeks to identify the jurisprudential capacities for the important jurisprudential tasks, and then to study the defined authorities a religious authority has over the religious endowments. This research work rests on the hypothesis that there are various jurisprudential capacities in the ShiÝi dynamic jurisprudence to be used as one of the financial sources of the Islamic state; as the religious power and authority of religious authority and his jurisdiction over the public endowment is certain. This research work aims to prove the hypothesis in question. <br /> یکی از مسلمات فقه شیعه، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین است. تشکیل حکومت و اداره شؤون آن، مستلزم دارابودن منابع مالی است. در فقه سیاسی اسلام، منابع متعددی برای این منظور به رسمیت شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اما از وقف یا نامی برده نشده یا فقط در حد ذکر نام باقی مانده است. این در حالی است که میتوان با استفاده از ظرفیت فقه شیعه، اوقافی را شناسایی یا ایجاد کرد که به عنوان یک منبع مالی دولت در اختیار حاکم شرعی باشد تا از آن برای امور ضروری و مصالح جامعه اسلامی استفاده کند. این مقاله که با روش تحلیلی سامان یافته، در صدد است برای جبران این خلاء، ابتدا ظرفیتهای فقهی برای این منظور را شناسایی کرده، آن گاه اختیارات حاکم شرعی بر اوقاف را بررسی کند. فرضیه این تحقیق آن است که ظرفیتهای متعددی برای احتساب وقف به عنوان یکی از منابع مالی دولت اسلامی در فقه پویای شیعه وجود دارد؛ همان گونه که ولایت و بسط ید حاکم شرعی بر اوقاف عام، امری مسلّم است. اثبات این فرضیه دستاورد تحقیق حاضر است.https://mag.rcipt.ir/article_110610_32c52fc443516efe42df2bfd7b2d4521.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121The Extent to Which the Concept of Corruption on Earth Applies to the Hoardings of What Is Needed by the Publicامکان سنجی تطبیق افساد فی الأرض بر احتکار مایحتاج عمومی مردم2956110612FAمیثم خزائیاستادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)سید محمد حسن سیادتهیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیت الله بروجردیمحمد علی لیالیعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامیJournal Article20191219Hording [in economics] is believed to be a behavioral pattern which occurs especially when people think that a current economic system does not operate efficiently or is in a chaotic state sometimes resulting in social collapse. Taking into account the jurisprudential sources, it seems at first glance that the hoarder is forced by law to sell the stored items and if he does not sell them at fair prices, the religious authority (hakim-e sharÝ ) places a price on them. However, the available jurisprudential sources have rarely dealt with the idea of the punishment of a hoarder. After the Islamic Revolution of Iran won victory and the Islamic government was formed, there was a tendency that under certain conditions, a hoarder should be recognized as “corrupter on earth”, or mufsid fi’l arÃ, to use the term in Islamic jurisprudence. The present research, having relied on the article 286 of the Islamic penal law ratified in 1392 in the Islamic Republic of Iran, seeks to describe and analyse the concept of corruption on earth as applied to one who is a hoarder. The research has come to the conclusion that a hoarder not only is at first faced with the force to sell at the fair price the items he has stored and pay a heavy fine, but he may also be sentenced to capital punishment if he is proved to intend to throw the Muslim community into a state of economical chaos and imbalance.احتکار از جمله رفتارهایی است که خصوصاً در زمان هرج و مرجهای اقتصادی شدت گرفته و در شرایطی، نظام معیشت جامعه را مختل می نماید. با ملاحظه منابع فقهی، در ابتدای امر، محتکر ملزم به فروش میگردد و اگر در فروش، قیمت عادله را رعایت نکند، حاکم شرع اقدام به قیمت گذاری کالا مینماید. لکن به ندرت در منابع فقهی به مجازات محتکر پرداخته شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تشکیل حکومت اسلامی، این تمایل به وجود آمده است که محتکر، با تحقق شرایطی، به عنوان مفسد فی الارض شناخته شود. پژوهش حاضر با معیارقراردادن ماده 286 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392، به توصیف و تحلیل مفهوم، جرمانگاری و معیارهای فساد فی الارض پرداخته، سپس با بررسی احتکار، افساد فی الارض بودن آن را مورد واکاوی قرار داده است. در نهایت به این نتیجه دست یافته است که در ابتدای امر، محتکر تنها با الزام به فروش و قیمت گذاری کالا و جریمه نقدی مواجه می گردد. لکن با تحقق شرایط افساد فی الارض، خروج زندگی مردم از حالت تعادل و اخلال شدید در نظم عمومی جامعه، محتکر، حتی می-تواند به اعدام نیز محکوم گردد.https://mag.rcipt.ir/article_110612_51dcdc54fcae232997b29b5cc46d60cc.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121Accountability and Desired Rule in the Religious Governmentپاسخ گویی و حکمرانی مطلوب در حکومت دینی5778110613FAحسین سلطان محمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه مفیدJournal Article20191201The role of the states and governments in developing and promoting societies or in keeping them in backward state have so far been the subject of discussions, and in the last decades, this issue has gained tremendous importance in certain discussions raised as to ‘small government’, ‘entrepreneurial state’, ‘electronic state’, and ‘efficient state’ as a governing paradigm. The concept of ‘desired rule’ has been used increasingly in the literature on ‘development’. The idea of desired rule characterized and defined as having the property of accountability is taken to be a paradigm for the constant human development. Therefore, this article seeks to establish the fact that whether the issue of ‘accountability’ which, as one of the constituents of a desired rule, is raised at the international level, can be traced in religious texts and reports as explicitly directed to the ways a country is run. By studying the constituents mentioned above in an Alawid government, one can find out that Imam Ali, the Commander of the Faithful, peace be upon him, not only believed in the desired rule in theory but also he thought himself to be always committed to it in practice.از گذشته تا به امروز، همواره نقش دولت ها و حکومت ها در پیشرفت و تعالی جوامع یا عقب افتادگی آن ها مورد بحث و مناقشه بوده است به ویژه در چند دهه اخیر، این مهم بیش از پیش نمایان شده است و مباحثی؛ مانند دولت کوچک، دولت کارآفرین، دولت الکترونیک و دولت کارآمد به عنوان یک پارادایم غالب مطرح گشته است. مفهوم «حکمرانی مطلوب» به گونه ای فزاینده در ادبیات توسعه مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه حکمرانی مطلوب که با ویژگی های مختلفی از جمله پاسخ گویی تعریف می شود، الگویی برای توسعه پایدار انسانی محسوب می گردد. لذا در این مقاله در پی اثبات این موضوع هستیم که آیا پاسخ گویی که به عنوان یکی از مؤلفـه های حکمرانـی مطلوب از منظر نظام بین الملل مطرح می باشد، در متون دینی و گزارش های تاریخی، معطـوف به شیوه کشورداری به شکلی صریح، قابل ردیابی است؟ از این رهگذر با بررسی مؤلفه مذکور در حکومت علوی، در خواهیم یافت که امام علی7 نه تنها در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بوده اند، بلکه در عمل نیز همواره خود را متعهد به آن می دانستند. https://mag.rcipt.ir/article_110613_fde38b53cd1fb7ad1f7cca46dfaf871a.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121An Analysis of the theory of Election by a majority in the thoughts of Shiʻi Juristsواکاوی پیشینۀ نظریه انتخاب اکثریت در اندیشه فقیهان شیعه79104110614FAمحمد قاسمیقم. موسسه امام خمینی، پژوهشگر موسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه و دبیرخانه مجلس خبرگانJournal Article20190728The theory of election by [an overwhelming] majority or majority vote is considered to be one of the most famous and widely accepted theories in political philosophy and political thought of the West and as a factor of legitimacy in the thoughts of Muslim Sunni thinkers and intellectuals. This theory that emphasizes on the legitimacy of majority vote, with its principles having undergone some changes in the course of time, have attracted the attention of some ShiÝi jurists. The theory in question in ShiÝi jurisprudence is taken to be a rival for the theory of ‘divinely appointed ruler’ – a theory which considers the political legitimacy of a Muslim ruler as something divine and thinks that it can find its exemplar in the Period of Occultation in a competent Muslim jurist (faqih-e jÁmiÝ al-sharÁyiÔ). Unlike the theory of divine appointment, the theory of election [by an overwhelming majority] and its background has not been subject of discussions so much. Accordingly, the present research, focusing on the historical background of the theory at issue, seeks to show that this theory has not gained the favor of anybody before the Persian Constitutional Revolution. And even during the Constitutional Revolution, the same theory has been proposed by certain Muslim constitutionalist jurists as a theory which could merely put some restrictions on the functions of the corrupt rulers. However, when the Islamic Revolution of Iran gained victory and the Islamic Republic was formed, certain contemporary Muslim jurists accepted it as a condition for the legitimacy of the political ruler. Therefore, the theory of election is an emergent theory that has no significant historical background in the literature 0n ShiÝi jurisprudence.نظریۀ انتخاب اکثریت، مشهورترین و مقبول ترین پاسخِ مشروعیت سیاسی، در فلسفه و اندیشۀ سیاسی غرب و یکی از عوامل مشروعیت در اندیشه اهل سنت و روشن فکران مسلمان تلقی می شود. این نظریه که بر مشروعیتبخشی رأی اکثریت مردم تأکید دارد ـ ضمن تغییراتی در مبانی آن ـ ، مورد توجه برخی فقیهان شیعی نیز واقع شده است. نظریه مذکور در فقه شیعه، به عنوان نظریهای رقیب برای نظریه نصب ـ که مشروعیت سیاسی را الهی دانسته و مصداق واقعی آن را در عصر غیبت، فقیه جامع الشرائط می داند ـ ، محسوب میشود. بر خلاف نظریه نصب، از پیشینه فقهی نظریه انتخاب، بحث چندانی صورت نگرفته است. بر همین اساس، تحقیق حاضر با تمرکز بر پیشینه تاریخی این نظریه، نشان می دهد که قبل از مشروطه هیچ اقبالی به آن صورت نگرفته است. در زمان مشروطه صرفاً توسط فقیهان مشروطهخواه به عنوان محدودکننده عمل کرد حاکمان فاسد، پیشنهاد شده است. تنها در عصر شکل گیری انقلاب اسلامی است که از سوی برخی فقیهان معاصر به عنوان شرط مشروعیت حاکم سیاسی پذیرفته شده است. بنابراین، نظریه انتخاب، نظریه ای نو ظهور بوده؛ در فقه شیعه از پیشینه تاریخی قابل توجهی برخوردار نیست. https://mag.rcipt.ir/article_110614_91565aae7495bc1df2ff8992a1e826cc.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121The Status of Social Investment in Fulfilling the New Islamic Civilization in the Thoughts of Imam Khomeiniجایگاه سرمایۀ اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی در اندیشۀ امام خمینی105128110616FAعلی اصغر نصیریعضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20191013The revival of Islamic civilization in terms of the requirements of time and place in this contemporary world is regarded as one of the most important aspirations of the Islamic Revolution of Iran and that of most thinkers in the world of Islam. One of the issues relevant to the discussions on civilization is the relation that is thought to exist between civilization and social investment. References to the views and opinions of the Muslim thinkers and scholars can provide good hints in this regard. The views proposed by Imam Khomeini, the grand leader of the Islamic Revolution, as to the modern Islamic civilization and its relation to the social investment are of significant importance. Thus, it seems necessary to take his views of the issue in question into serious account. The present article seeks to explain the role and position of the social investment in fulfilling the modern Islamic civilization as viewed by Imam Khomeini. To do this, the article has drawn upon an analytic- inferential method. Of the findings of this research work one can refer to the fact that in the political thought of Imam Khomeini there is a significant relation between the fulfilment of a modern Islamic civilization and social investment so that the existence of social investment and the level of its growth in society can have a significant role in creating and promoting cooperation and sympathy towards the fulfilment of the objectives of the Islamic system, particularly in forming a modern Islamic civilization.احیای تمدن اسلامی با توجه به مقتضیات زمان و مکان در دورۀ معاصر به عنوان یکی از مهم ترین آرمانهای انقلاب اسلامی ایران و بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام محسوب میشود. یکی از موضوعات مرتبط با مباحث تمدنی، رابطهای است که تمدن با سرمایۀ اجتماعی دارد. مراجعه به دیدگاه علما و اندیشمندان اسلامی میتواند در این باره راه گشا باشد. در این میان، دیدگاه امام خمینی به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در بارۀ تمدن نوین اسلامی و رابطۀ آن با سرمایۀ اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا ضروری است دیدگاه ایشان در این موضوع مورد توجه قرار گیرد. مقالۀ حاضر درصدد است تا جایگاه سرمایۀ اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی را در اندیشۀ امام خمینی تبیین نماید. برای رسیدن به این هدف نیز از روش تحلیلی استنباطی استفاده شده است. از جملۀ یافتههای مقاله حاضر این است که در اندیشۀ امام خمینی رابطۀ معناداری میان تحقق تمدن نوین اسلامی و سرمایۀ اجتماعی وجود دارد؛ به گونهای که وجود سرمایۀ اجتماعی و افزایش سطح آن در جامعه نقش بهسزایی در ایجاد همکاری و همدلی در جهت تحقق اهداف نظام اسلامی بهویژه شکلگیری تمدن نوین اسلامی دارد. https://mag.rcipt.ir/article_110616_1c80d2f26081f0217cd9638c56bd9afa.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121Socialization based on Islamic Mysticism in Imam Khomeini’s Thoughtجامعه گرایی با محوریت عرفان اسلامی در اندیشه امام خمینی129156110617FAابوذر کاظمیان سورکیدانشگاه آزاد واحد قممحمدجواد رودگردانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهش گاه فرهنگ و اندیشه اسلامیقاسم ابراهیمی پوردانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20190619Imam Khomeini’s mysticism not only is of individualistic aspect, but also takes on extroversive and social approach to the problems. According to Imam Khomeini, the wayfarer or sÁlik in the four mystic journeys (asfÁr-e arbaÝah), when he is allowed to take the fourth journey, attains the station of knowing the Real, the Truth, well and he himself becomes a full-length mirror of the Truth. At this station, he is bestowed with the knowledge of the essence of things, of individuals’ aptitudes and capacities and of how they can promote to higher stations, assuming the responsibility of paving the ground for their perfection. Taking into account the principles of the Islamic mysticism as well as the concepts of monotheism and monotheist, Imam Khomeini proceeds to formulate his own religious socialization that is crystalized in a monotheistic community. A monotheistic community can be referred to or characterized as having unity, power, and freedom. In the case of unity, regarding the fact that mysticism is the realm of both the exoteric and the esoteric, and has the Divine Law or shariÝah and proof (burhÁn) within itself, and its subject of study is the Divine, it can create a common language. In relation to the concept of power as applied to the Divine, given the fact that the Divine Essence is Infinite and absolutely Self-subsistent and that there is no other instances of existence by itself other than God Himself, the wayfarer, relying on this power, resists against all the so-called superpowers and takes them to be non-existent and annihilated. And in the case of freedom, this form of mysticism not only pushes the wayfarer to the state of serving the Divine, but also brings him freedom of some kind, and the more he becomes firm in his belief in monotheism and approaches the state of the tranquility of the heart, the more he will seek freedom and justice in his life.عرفان امام خمینی علاوه بر بُعد فردی، روی کردی برونگرا و اجتماعی دارد و براساس اعتقاد امام، سالک در اسفار اربعه، وقتی به سفر چهارم راه یابد، حضرت حق را بهخوبی شناخته و خودش آینه تمامنمای حق میگردد و هم چنین به حقایق اشیا و استعدادهای افراد، آگاه و نحوه ارتقا و رشد آنها را دانسته و تکامل آن ها را وظیفه خود میداند. امام با توجه به مبانی عرفان اسلامی، توحید و موحد به جامعهسازی خاص خود میپردازد که جامعه توحیدی است. از شاخصهها و پیامدهای جامعه توحیدی میتوان به وحدت، قدرت و آزادی اشاره کرد. در وحدت با توجه به این که عرفان ساحت ظاهر و باطن است و در بطن خود شریعت و برهان را داراست و از طرفی موضوع آن خداوند است، میتواند یک زبان مشترک را ایجاد کند. در مقوله قدرت با توجه به ذات لایتناهی حقتعالی که دارای قیومیت کامل بوده و هیچ وجود بالذاتی در مقابل آن معنا نمییابد، سالک به واسطه تمسک به این قدرت در مقابل تمام ابرقدرت ها ایستاده و قدرت های دنیوی را پوچ و نابودشدنی بیان میدارد. در مقوله آزادی، در عین عبودیت الهی، نوعی آزادی، برای سالک به ارمغان میآید و هرچه توحید در فرد پررنگتر و اطمینان قلبی در او مستحکمتر باشد، آزادیطلبتر و عدالت خواهتر میگردد. https://mag.rcipt.ir/article_110617_2d30769873545b3409fea5cf9110b299.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X24420200121The Study of Meritocracy in the Policy-making System 0f the Islamic Republic of Iran in Theory and Practice (with emphasis on legislative and executive powers)بررسی شایسته سالاری در نظام سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران در تئوری و عمل (با تأکید بر قوّۀ مقننه و مجریه)157184110618FAمحمدمهدی نادری قمیدانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20190430In the Islamic government, taking up posts and positions, especially those which are concerned with large- scale policy-makings and decision-makings, must be done on the basis of the principle of meritocracy, and arrangements have to be made for the meritocratic people to hold posts and positions. From the Islamic perspective, meritocracy can be thought of as comprising two main elements: piety and specialty. Accordingly, applying the principle of meritocracy in the Islamic government requires that a system should be devised by which only those who are the most devout and who have the necessary specialty (the most deserving people) to take up various positions. Referring to the relevant documents and drawing upon the descriptive- analytic method, the article attempts to study the issue in question in the Islamic Republic of Iran. This study which has been conducted both theoretically and practical, shows in brief that with the existing mechanism and system, there will be no guarantee that the principle of meritocracy which is favored by Islam can be applied both in theory and in practice.در حکومت اسلامی، تصدی همه پستها و مناصب؛ به ویژه آنهایی که به سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای کلانِ نظام اسلامی مربوط میشود، بایستی بر اساس اصل شایستهسالاری صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود که شایستهترینها در این مناصب قرار گیرند. از منظر اسلامی، شایستگی را میتوان مرکّب از دو مؤلفۀ اصلی تقوا و تخصص دانست. بر این اساس، رعایت و حاکمیت اصل شایستهسالاری در حکومت اسلامی ایجاب میکند برای ورود افراد به جایگاههای مهم سیاستگذاری و تصمیمگیری، نظامی طراحی شود که از میان افراد واجد صلاحیت، حتیالمقدور با تقواترین و متخصصترین (شایستهترین) آنها در آن منصب قرار گیرد. این مقاله با مراجعه به اسناد و با روش توصیفی ـ تحلیلی، تلاش کرده است این مسأله را در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهد. این بررسی که در دو بعد نظری و عملی صورت گرفته است، اجمالاً نشان میدهد که با سازوکارها و نظام موجود در این زمینه، نه به لحاظ نظری و نه در اجرا و عمل، هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد که اصل شایستهسالاری مورد نظر اسلام، جامۀ عمل پوشیده و محقق گردد.https://mag.rcipt.ir/article_110618_e38f86f6b7296a08869262d46c26f4e3.pdf