@article { author = {Rusta‘i Ṣadrābādi, Hamid and Jamā‘ati Ardakāni, Raḍiyeh and rayrgan, mahmood}, title = {The influence of the Principle of Veracity (correctness) on the Mental Security of an individual and of a Society}, journal = {Islamic Government}, volume = {22}, number = {1}, pages = {139-160}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Islamic fiqh has a wide scope and domination in all aspects of human life, especially in keeping the social order. In legislating and laying down juristic rules and their ramifications, God, the Almighty, has taken notice of individual aspects of human life as well as the socioal interests and corruptions and the healthy state of the society as a whole. A healthy society needs, first and foremost, a mental security prior to welfare. Among the principle influencing mental security is the principle of veracity in the discipline of fiqh. The Divine Legislator has commanded that all human acts, even speech acts and beliefs are to be felt as something veracious. This feeling is inherent in human consciousness, thought and mind being in harmony with human innate disposition (fiÔrah). This principle is studied in most books of juristic (fiqhi) rules and are most known to mean “fiction or principle of veracity (correctness)” and “fiction of permissibility.” Drawing upon the Quranic verses, this article has studied the traditions and jurisprudential sources in terms of these two meanings, coming to the realization that mental security takes precedence over all other instances of security. Given that there are good reasons for the principle of veracity which refer to mental security of certain kind, acting on this principle brings about mental peace and security in both individuals and society.}, keywords = {fiction/principle of veracity,mental security,suspicion,tranquility/peace,Society}, title_fa = {تأثیر اصل صحت بر امنیت روانی فرد و جامعه}, abstract_fa = {علم فقه از گستردگی و سیطره بالایی در همه ابعاد زندگی انسان؛ بخصوص در نظام اجتماعی، برخوردار است. خداوند متعال علاوه بر ملاحظات فردی در جعل و تشریع احکام و فروعات فقهی، به مصالح و مفاسد اجتماعی نیز توجه داشته و سلامت جامعه را در نظر گرفته است. جامعه سالم، قبل از آسایش، به «امنیت روانی» نیازمند است. از قواعد اثرگذار بر امنیت روانی، «قاعده صحت» در علم فقه است. شارع مقدس دستور داده تا اعمال و رفتار، حتی گفتار و اعتقادات دیگران، بر صورت صحیح حمل شود و این امر در وجدان، فکر و ذهن، نهفته و با فطرت انسان هماهنگ است. این قاعده در اکثر کتب قواعد فقهیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دو معنای «جواز تکلیفی» و «صحت وضعی» شهرت بیشتری یافته است. در این مقاله با استفاده از آیات، روایات و منابع فقهی، هر دو معنا، مورد پژوهش قرار گرفته و دریافته است که امنیت روانی بر انواع دیگر امنیت، مقدم است و با توجه به ادله اعتبار اصل صحت که به نوعی به امنیت روانی اشاره دارند، عمل به این قاعده، سبب ایجاد امنیت روانی و آرامش در افراد و جامعه می‏شود.}, keywords_fa = {اصل صحت,امنیت روانی,سوء ظن,آرامش,جامعه}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_90881.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_90881_d3800746f68ff03c5d495427e2211a84.pdf} }