@article { author = {reiszadeh, seyed mohammad hosein and Riḍāi Mūsawi, Sayyed Ali}, title = {A Critical Studu of the Position of Enjoing the Good and Forbidding the Evil in Shi‛i Jurisprudential Sources}, journal = {Islamic Government}, volume = {27}, number = {3}, pages = {33-58}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The obligation such as ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in the Islamic value system is of significant status and can be operative in different individual, social, and political levels to the extent that this obligation has been taken to be a basis of other Islamic obligations.Naturally, as this obligation is of a sublime position, it requires that the Islamic society pay considerable attention to it and the Muslim jurists deal with it in their works of jurisprudence whereas this significant obligation, in its various levels, has not achieved special status and researches into the sources of jurisprudence show some evidence to the contrary.Having studied the different cycles of jurisprudence, one finds out that the present works of jurisprudence have not been formulated in line with the high status of this obligation and been neglected in scientific texts. Moreover, concerning what causes enjoining the good and forbidding the evil to be outmoded, it is also found out when there is no pure Islamic government, the pressures of the governments, lack of social effort by Muslims, difficulty in recognizing what may be an instance of enjoining the good and forbidding the evil and the right prformance of this duty and other ambiguities in it cause the Muslim jurisprudents do not deal with this issue as they should.}, keywords = {enjoying the good,forbidding the evil,jurisprudential sources,ShiÝa,Islamic Government}, title_fa = {بررسی و نقد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در منابع فقهی شیعه}, abstract_fa = {فریضه امر به معروف و نهی از منکر در نظام ارزشی اسلام، در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و سیاسی جریان یافته و از جایگاه و منزلت رفیعی برخوردار می باشد؛ تا جایی که این فریضه در منابع دینی به عنوان پایه و  اساس دیگر واجبات قلمداد شده است. به صورت طبیعی، برخورداری از این جایگاه رفیع، اقتضا دارد که جامعه اسلامی در عمل اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند و فقها نیز در نگارش آثار فقهی، به صورت ویژه بدان بپردازند؛ در حالی که این فریضه والا، در ابعاد و سطوح مختلف خود، آن جایگاه ویژه را پیدا نکرده و تتبع در منابع فقهی خلاف این مطلب را اثبات می‌نماید. در این مقاله بعد از بررسی دوره‌های مختلف فقه، دریافتیم که آثار فقهی موجود، متناسب با شأن والای این فریضه نبوده و این فریضه در متون علمی نیز مهجور مانده است. هم چنین درباره عوامل مهجورماندن امر به معروف و نهی از منکر در فقه، دریافتیم که فقدان حکومت اسلام ناب، فشار حکومت‌ها، نبود اهتمام اجتماعی در میان مسلمانان، پیچیدگی در تشخیص و اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر و دیگر ابهامات موجود در آن، سبب شده تا فقها به اندازه‌ای که شایسته جایگاه والای امر به معروف و نهی از منکر باشد، به آن نپردازند.    }, keywords_fa = {امر به معروف,نهی از منکر,منابع فقهی,شیعه,حکومت اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_164463.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_164463_6f66e46e699fa4b96c710520258e6c84.pdf} }