فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219The implications of a Ruler’s Appointment by God in the Shiʽi Political Thoughtاستلزامات نصب الهی حاکم در «فقه سیاسی شیعه»53291446FAحسین رجبیاستاد حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبمجید رجبیاستاد سطح عالی حوزه و پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظامJournal Article20160912In the realm of politics, the issue of the legitimacy and appointment of a Muslim ruler is one of the most fundamental challenging issue between the ShiÝi political thought and the western thought. Belief in the divine appointment of a Muslim ruler can make dramatic changes in the fiqhi (jurisprudential) statements in the realm of politics. In this article, the writer tries to make a contrastive analysis of various views of the issue in question and explain what important consequences may follow from this in the political thought. The necessity of political revolution and the establishment of government, the obligation of the appointment of someone as a ruler and the duty of people in following and assisting him, the illegal acts of opposition to the appointed ruler and the acceptance of the authority of infidels, delegation of all powers and authorities to a Muslim ruler and illegitimacy of any intervention in social affairs without his permission, the necessity of basing all governmental policies on the Islamic laws, the duty of Islamic government to make plans and legislate laws for the sake of the spiritual guidance of society and, last but not least, determining the position of ‘allegiance’ and ‘ national poll’ can be said to be the consequences of this view in the political thought of Islam. The way in which these statements have relations with the ‘idea of appointing a Muslim ruler’ has also been explained in the article.یکی از اصلیترین تقابلها میان اندیشه سیاسی شیعه و اندیشههای غربی در حوزه سیاست، مسأله مشروعیت و تعیین حاکم است. اعتقاد به نصب الهی حاکم میتواند بسیاری از گزارههای فقهی را خصوصاً در عرصه سیاست دستخوش دگرگونیهای عمیقی نماید. در این نوشتار سعی شده است تا با بهره گیری از روش تطبیق، دیدگاههای متفاوت تبیین و مهمترین آثار آن در فقه سیاسی بررسی شود. وجوب انقلاب سیاسی و تشکیل حکومت، وجوب انتخاب شخص منصوب بهعنوان حاکم و اطاعت از او و یاری او، حرمت مخالفت با حاکم منصوب و پذیرش ولایت کفار، واگذاری همه تصدیها به حاکم و حرمت تصرف بدون اذن او در مسائل اجتماعی، ضرورت تطبیق همه رفتارهای حکومتی بر اساس قوانین اسلام، تکلیف دولت اسلامی در برنامه ریزی و قانونگذاری جهت هدایت معنوی جامعه و تعیین جایگاه بیعت و آرای عمومی از جمله تبعات این دیدگاه در فقه سیاسی میباشد. چگونگی ارتباط این گزارهها با دیدگاه نصب در متن مقاله تبیین شده است.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219The Varying Scope of the Concept of ‘Wage War’ amidst the Social and Economic Securityقبض و بسط مفهوم «محاربه» در کشاکش امنیت اقتصادی و اجتماعی336091447FAعبدالرضا حمّادیطلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیثسیدمحمدحسین رسولی محلاتیطلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20160120The verse 33 of al-Ma’idah in the Holy Qur’an is considered to be one of the most important verses that deals with a certain criminal act, muÎÁribah. This verse describes in detail the judgement against those who wage war against Allah and His Apostle. Numerous questions have been raised as to the meaning of the term ‘muhÁrib’ and a person or persons to which the term can be applied. In answering the above question, there have been serious disagreements among the Twelver ShiÝi scholars in the two realms of economic and social security. The present research seeks to examine the differences of opinion among the early and late faqihs and Qur’anic exegetes, trying to make clear the root meaning of the word muhÁribah, the occasion of revelation of the verse in which the mentioned term finds its expression and the traditions received from the Ahl al-bayt (the Prophet Muhammad’s progeny) which serve as interpretations of the verse in question. Basing the arguments on ample evidence in this regard, the article comes to this conclusion that the term ‘muharibah’ ,as used in the verse, can be taken to mean ‘endangering the security of the Muslim society with the intention of taking possessions of the things belonging to others’. This definition, in addition to being in line with the ‘occasion of revelation’ of the verse, is consistent with the root meaning of war or ‘Îarb’, and the interpretations offered based on the views of the infallible Imams.از مهمترین آیات جزایی قرآن کریم، آیه 33 سوره مائده است. در این آیه احکام محاربان بهتفصیل بیان شده است. پرسش های متعددی نسبت به آیه وجود دارد؛ ازجمله اینکه مفهوم محاربه چیست و محارب بر چه کسی اطلاق می شود؟ در پاسخ به این پرسش اختلاف دیدگاه جدی میان اندیشمندان امامیه در دو حوزه امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی دیده می شود. پژوهش حاضر با بررسی اختلاف دیدگاه های فقها و مفسران متقدم و متأخر امامی، با توجه به ریشه لغوی، سبب نزول آیه و روایات تفسیری اهلبیت: در پی تبیین مفهوم محاربه است. از جمع میان شواهد می توان محاربه را به ایجاد نا امنی در جامعه اسلامی با هدف تصاحب اموال دیگران دانست. این تعریف علاوه بر هماهنگ بودن با سبب نزول آیه، بار یشه لغوی «حرب» و روایات تفسیری ذیل آیه همخوان است.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219The Position of the [declaration of] Repudiation to the Polytheists in the Foreign policy of the Islamic Government from the Perspective of Islamic Fiqhجایگاه اعلان برائت از مشرکان در سیاست خارجی حکومت اسلامی از منظر فقه اسلامی618691594FAحمید کمالی اردکانیسطح4 حوزه علمیه، دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارتسیدعلی اصغر موسوی رکنیاستادیار دانشگاه قم.محمدعلی راغبیاستادیار دانشگاه قم.محسن ملک افضلی اردکانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20160629Islam have issued different verdicts regarding the relations between Muslims and non-Muslims. On the one hand, Islam has not permitted infidels and polytheists to have power and authority (dominance) over any Muslim individuals, and considered benevolence and good conduct towards non-Muslims who do not wish to go to war against Muslims as something ideal on the other. Nevertheless, it urges Muslims to go to holy war against those enemies who violate any agreements and treaties, asking them not to show any respect to their agreements and treaties anymore thereof, and to declare repudiation to them. This declaration of repudiation to polytheists as well as the holy war (jihÁd) is one of the Divine Commandments that is recounted as one of the principles of the Islamic government’s foreign policy. The fact is that the issue of the declaration of repudiation to the infidels and enemies of Islam is the one which has been neglected in the history of Islam, but it was revived when the Islamic Revolution gained victory especially with respect to the approach Imam Khomeini developed towards it. This verdict is supported strongly by numerous jurisprudential arguments based on the Qur’anic verses of which one can refer to the ones purporting to suggest repudiating polytheists, staying clear of the worship of the Rebel, the necessity of preparing against the enemies of Allah, arousing their anger, and raising petition. The concept of polytheism, and the idea of treating a polytheistic system of government as the one which rises against or opposes Islam are among the issues which have escaped notice and which the present article seeks to explain; for repudiating polytheists is often interpreted from a narrow view of repudiating personal and creedal polytheism and the duty of the Islamic government is overshadowed in this regard.اسلام درباره روابط مسلمانان با غیر مسلمانان دستورات مختلفی دارد. از طرفی قبول ولایت کفار و مشرکان را برای هیچ مسلمانی نپذیرفته و از طرف دیگر نیکی به غیر مسلمانانی را که با مسلمانان سر جنگ ندارند، مطلوب دانسته است. از جهتی نیز نسبت به دشمنانی که هیچگونه پیمانی را پایبند نیستند دستور جهاد داده، پیمانهای آنها را محترم ندانسته و از آن اعلان بیزاری نموده است. اعلان برائت از مشرکان دین ستیز از دستورات خداوند است که در کنار جهاد با دشمنان از اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی محسوب میشود. حقیقت این است که اعلان تبری از دشمنان دین مسالهای است که تا حد زیادی در طول تاریخ اسلام مغفول مانده و با شروع انقلاب اسلامی با توجه به رویکرد امام خمینی1 جان تازهای گرفت. این حکم دارای پشتوانههای فقهی متعددی برگرفته از آیات قرآن است که در این راستا میتوان از آیات سوره برائت، اجتناب از طاغوت، لزوم آمادگی در برابر دشمنان، به خشم در آوردن آنها و فریاد تظلم خواهی نام برد. بررسی مفهوم مشرک و نگاه ویژه به نظام شرک به عنوان نظامی که به تقابل با اسلام بر میخیزد، از مسائلی است که کمتر بدان پرداخته شده و این مقاله در صدد تبیین آن است؛ چراکه برائت از مشرکان غالباً با نگاه محدود تبری از شرک فردی و اعتقادی تفسیر میشود و وظیفه حکومت اسلامی در این زمینه نادیده انگاشته میشود.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219An Analysis of the Structure of the Prophetic Society and Its Pathologyتحلیلی بر ساختار و آسیب شناسی جامعه نبوی8711491680FAعبدالکریم بهجتپوردانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم.مجید چهریدکترای علوم قرآن و حدیثJournal Article20161015The relation between man and God and, therefore, the relation between man and the society in which he lives is the most important human relation which constitutes a large portion of his beliefs, conducts and functions during his life. The Prophetic society or the last religious and social paradigm of humanity has taken form under the direct guidance of God and has passed through four stages of development according to the verse 29 in Sura al-FatÎ,: [ Like a tillage] sending out shoots, being built up, growing stout and settling on their stalks. Given the fact the guidance and training of human beings as well as building models for a Prophetic society are the main aims perused by the Holy Qur’Án, the Holy Qur’Án has provided people with certain guidelines to form such a society and paved the way for its progress and passed it safely through perilous roads by timely diagnosis of problematic situations. In the meantime, Sura al-Baqarah as the first Medinan Sura, in a period of strengthening the Prophetic society, has played its role in the third stage of growing stout. Considering the particular circumstance surrounding the Prophet Muhammad’s arrival in Medina, the official formation of society, and the drawing up of divine laws are determined by the revelation of the Sura al-Baqarah. In this Sura, the great emphasis is placed on the believers’ faithful adherence to the divine covenants while mentioning certain instances of violations of covenants and agreements in earlier times. The integrity and strength of the newly-established religious society and the believers’ successful efforts in improving social relations on the one hand and the non-existence of violations of communal agreements and breach of contracts as a social pathology or the most important harm inflicted on the Prophetic society in the third period of its formation is taken to be conditioned on the extent to which the individuals in that society adhered to the divine covenant.رابطه انسان با خدا و به تبع آن رابطه انسان با جامعه، از مهمترین روابط انسان است که سهمی عمده از اعتقاد، رفتار و عملکرد وی را در طول دوران زندگی به خود اختصاص میدهد. جامعه نبوی یا آخرین الگوی دینی و اجتماعی بشریّت، تحت مدیریت مستقیم خداوند متعال شکل گرفته و به تصریح آیه 29 سوره فتح، چهار مرحله جوانهزدن، بهشکل نهال درآمدن، قوّت یافتن و در نهایت استوار شدن بر پایههای خود را از سر گذرانده است. با عنایت به هدایت و تربیت بشر به عنوان هدف نزول قرآنکریم و راهبرد الگوسازی جامعه نبوی، قرآنکریم، شکلگیری و ترقی این جامعه را گامبهگام پیش برده و در این مسیر، با آسیبشناسیهای بهموقع، آن را از گذرگاههای حادثه خیز به سلامت عبور داده است. در این میان، سوره بقره به عنوان نخستین سوره مدنی، در بخشی از مرحله استحکامبخشی به جامعه نبوی، در حوزه راهبری و آسیبشناسی، از ابتدای مرحله سوم شکلگیری؛ یعنی تنومندی و قوّت یافتن ایفای نقش نموده است. با توجه به شرایط ویژه ورود پیامبر به مدینه، شکلگیری رسمی جامعه و وضع قوانین الهی، همگام با نزول سوره بقره مشخص میشود. در این سوره با یک آسیبشناسی هدفمند و ذکر مصادیق متعددی از نقض عهد مؤمنین گذشته، به اهمیّت و پایبندی مؤمنین به عهد و میثاقهای الهی بسیار تأکید شده و انسجام و استحکام یافتن جامعه نوپای دینی و ترقی مؤمنان در تصحیح روابط اجتماعی و از طرفی عدم بروز آسیب اجتماعی نقض عهد جمعی یا مهمترین آسیب جامعه نبوی در دوره سوم شکلگیری، مشروط به میزان پایبندی تکتک آنان به عهد و میثاقهای الهی دانسته شده است.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219A Comparative study of the Basis of Citizenship in Political Philosophy (Classic, Modern and Islamic)بررسی تطبیقی مبنای شهروندی در فلسفه سیاسی (کلاسیک، مدرن و اسلامی)11514291768FAمحمدحسین خلوصیدانشجوی دکتری فلسفه سیاسی اسلامیمحمد جواد نوروزیایران قم موسسه آموزشی امام خمینی گروه علوم سیاسیJournal Article20161016Mutual rights and responsibilities of the people and the government in classical political philosophy is formulated on the basis of natural rights. Modern political philosophy does not believe that there are such natural rights and takes social contract to be the foundation of citizenship. The contextualism existing in this view constitutes a relationship between citizenship and nationalism. Islamic political philosophy does not believe in naturalism and considers social contract to be insufficient in organizing the mutual rights and duties of the government and the people. Citizenship in the Islamic political thought has its roots in virtue which seeks to attain the truth and displays commitment to it. Utopia or the ideal city is a city where virtue is being sought through perusing the truth and making commitments to it as well as promoting the welfare of all citizens.حقوق و تعهدات متقابل دولت و مردم در فلسفه سیاسی کلاسیک بر اساس قوانین طبیعت سازماندهی میگردد. فلسفه سیاسی مدرن بر اساس مبانی فلسفی مدرنیته به وجود چنین قوانینی باور ندارد و قرارداد اجتماعی را بنیان و اساس شهروندی میداند. زمینهگرایی موجود در این دیدگاه، رابطه شهروندی و ملیگرایی را فراهم مینماید. فلسفه سیاسی اسلامی به طبیعتگرایی اعتقادی ندارد و قرارداد اجتماعی را در سازماندهی حقوق و تعهدات متقابل دولت و مردم ناکافی میداند. مبنای شهروندی در فلسفه سیاسی اسلامی ریشه در فضیلتگرایی دارد که در پی دستیابی به حقیقت و التزام به آن میباشد. مدینه فاضله شهری است که در آن فضیلتخواهی از طریق حقیقتگرایی و التزام به حقیقت، تمهیدات مدنی برای سعادت شهروندان فراهم میگردد.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219Mullā Ṣadrā’s Transcendent Political Philosophy on the Basis of the Theory of Trans-substantial Motionفلسفه سیاسی متعالیه ملاصدرا بر اساس نظریه حرکت جوهری نفس14317291769FAمهدی امیدیاستادیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;.Journal Article20160609Making changes in the world is one of the chief desires of the modern man. This cannot be achieved unless one has an interpretation of the world, the man who lives in it, and the relevant facts. Even the organization of human life cannot be made possible without that interpretation. It means that every substantial change based on practical philosophy in such realms as morality, domestic economy (household management), and politics is linked to the theoretical conceptions in relation to theoretical philosophy. MullÁ ÑadrÁ’s theory of the trans-substantial motion in the Transcendent Philosophy is concerned with a particular conception or interpretation of change which takes the world and man as two immutable (constant) entities, thereby leading one to make various educational and political inferences about it. Having explained the inferences at issue, the present article seeks to explore the capacity of the theory of the trans-substantial motion in the Transcendent Philosophy to formulate transcendent political philosophy of certain kind.تغییر جهان یکی از عمدهترین خواستههای انسان معاصر است که بدون تفسیری از جهان و انسان و حقایق مرتبط با آن دو و نیز سامان حیات انسان بر پایه آن امکان نمییابد. این بدان معنا است که هر تحولِ عینیِ مبتنی بر حکمت عملی اعم از اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن در پیوند با برداشتهای نظری مرتبط با حکمت نظری است. طرح نظریه حرکت جوهری ملاصدرا در حکمت متعالیه ناظر به تفسیری خاص از تحول در عین ثبات جهان و انسان است که میتوان نتایج تربیتی سیاسی متعددی را از آن استنباط کرد. این مقاله بر آن است تا با تبیین نتایج فوق، ظرفیت حرکت جوهری نفس در حکمت متعالیه را برای طراحی فلسفه سیاسی متعالیه واکاوی نماید.
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X21320170219A Critical Study of Muhammad ʽAmmāreh’s Documentation of ‘the Political Legitimacy of Election’نقد و بررسی استنادات محمد عماره دربارۀ «مشروعیت سیاسی انتخاب»17319791770FAصفدر الهی رادعضو هیأت علمی گروه کلام مؤسسۀ امام خمینیسیدابوالقاسم کاظمی شیخ شبانیدانش پژوه مقطع کارشناسی ارشد مؤسسة امام خمینیJournal Article20160914Discussions on the way in which someone is appointed as a ruler has been one of the challenging discussions among Muslim scholars. Various schools and denominations have thought of and prescribed different way or ways due to their acceptance of orthodox or unorthodox principles and fundamentals. One theory which is widely supported by the Sunni scholars is the theory of ‘election’ according to which the appointment of a ruler is considered to be the people’s right, and their right to vote and election their own ruler is deemed very crucial. In this research work, the researcher seeks to scrutinize the argumentation offered by Muhammad ÝAmmÁreh, distinguished neo-MuÝtazilite scholar, and his reliance on the words of Amir al-Mu’menin Ali (may Allah’s peace be upon him) to establish his claim. The writer holds the view that what Muhammad ÝAmmÁrah brings as evidence based on these reports and ascribe them to the Imam to establish the theory of ‘election and allegiance’ is incomplete, or rather, insufficient.بحث از روش تعیین حاکم از مباحث چالش برانگیز میان اندیشمندان اسلامی بوده و مکاتب و فرقه های مختلف با پذیرش اصول و مبانی صحیح یا فاسدی، به روش یا روش هایی متفاوت در اینباره معتقد بوده و بدان توصیه می کنند. یکی از نظریات پرطرفدار در میان اهل سنت نظریۀ «انتخاب» است که مطابق آن تعیین حاکم حق مردم بوده و انتخاب و رأی آنان در این باره تعیین کننده است. در این پژوهش به تبیین و بررسی استدلال «محمد عماره»، اندیشمند برجستۀ نومعتزلی، به سخنان امیرالمؤمنین در این باب می پردازیم و خواهیم گفت استدلال به این روایات بر اثبات نظریه «انتخاب و بیعت» ناتمام است. <br /><br />