فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723Jurisprudential and Legal Analysis of the Foundations, Nature and Validity of Signing the Decree Formalizing the Election of the President with Emphasis on the Law-making Approach in the Constitutionتحلیل فقهی و حقوقی مبانی، ماهیت و اعتبار تنفیذ حکم رئیسجمهور با تأکید بر رویکرد قانونگذار اساسی53290026FAسید محمد مهدی غمامیدانشگاه امام صادق (ع)کمال کدخدا مرادیدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20171112<span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto"><span class="NormalTextRun SCXW209058236 BCX0">Article 110 of the Iran’s Constitution, which is concerned with the functions and authorities of the leader, speaks of the decree formalizing the election of the President of the Islamic Republic by the people when being signed by the Leadership. The concept of ‘sign’ is referred to in legal terms as ‘ratification’. Though this term has not been used in the Constitution, the first article under the law of presidential election ratified on </span><span class="SpellingError SCXW209058236 BCX0">Tir</span><span class="NormalTextRun SCXW209058236 BCX0"> 5, 1364 states that </span></span><span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="none">the President is elected for a four-year term by the direct vote of the people and starts to work when his authority is ratified by the Leadership. Therefore, the question of the article is that ‘What are the bases, nature and validity of the ratification of presidential election by the Leader with emphasis on the legislator’s approach to the Constitution?’ Through the study of the above question, and the use of descriptive-analytic method with emphasis on the jurisprudential bases and legal speculations as well as having recourse to the Islamic parliament’s negotiations over the final study of the Constitution, it is concluded that despite the fact that some consider ‘signing the decree formalizing the election of the President of the</span><span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="none"> </span><span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="none"><span class="NormalTextRun SCXW209058236 BCX0">Republic by the people’ as an instance of formality, taking into account the implications of the bases of </span><span class="SpellingError SCXW209058236 BCX0">ShiÝi</span><span class="NormalTextRun SCXW209058236 BCX0"> political thought in such a realm as the legitimacy of governmental positions, the right opinion signifies ‘the decree formalizing the election of the President of the Republic’ to be one of ratification and formality so that the position of presidency, not being ratified by the Muslim jurisconsult (faqih), lacks the legal legitimacy and the elected person, as he or she is not legally entitled to take the position of presidency on the basis of </span><span class="SpellingError SCXW209058236 BCX0">shaiÝah</span><span class="NormalTextRun SCXW209058236 BCX0"> criteria, is not, in fact, president. Furthermore, the decree formalizing the position of the President is dependent on certain conditions which, if they are not met in the long run, brings about a condition in which the</span></span><span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="none"> position of presidency becomes legitimate</span><span class="TextRun SCXW209058236 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">.</span><span class="EOP SCXW209058236 BCX0" data-ccp-props="{"> </span> <br /> <br /> <br /> بند 9 اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن میگوید که از مفهوم «امضا» در اصطلاح حقوقی تحت عنوان «تنفیذ» یاد میشود. اگرچه این تعبیر در قانون اساسی ذکر نشده است، اما ماده1 قانون انتخابات ریاست جمهوری، مصوب 5/4/1364 مقرر میدارد: «دوره ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز میگردد». بنابراین، سؤال اصلی مقاله این است که «مبانی، ماهیت و اعتبار تنفیذ حکم رئیسجمهور توسط رهبری با تأکید بر رویکرد قانونگذار قانون اساسی چیست؟». از رهگذر بررسی پرسش مذکور با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مبانی فقهی و نظرات حقوقی و با استناد به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، این نتیجه بدست میآید که علیرغم آنکه برخی قائل به تشریفاتیبودن امضای حکم ریاست جمهوری هستند، اما با توجه به اقتضائات مبانی اندیشه سیاسی شیعه در حوزه مشروعیت مناصب حکومتی، نظر صائب، دلالت بر تنفیذی و رسمیبودن امضای حکم ریاست جمهوری میکند؛ بگونهای که منصب ریاست جمهوری بدون امضای ولی فقیه فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و فرد منتخب، چون بر اساس موازین شرعی مشروعیت تصرف پیدا نمیکند، رئیسجمهور نیست. به علاوه آنکه تنفیذ حکم ریاست جمهوری مقید به رعایت شرایطی است که در صورت عدم رعایت مستمر آنها موجبات سلب مشروعیت سمت ریاست جمهوری فراهم میآید. https://mag.rcipt.ir/article_90026_b7bc8caee82115784f7eb9f7619127f3.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723An Analysis of the Necessity of enforcing the Religious laws and observing Religious Values by the Islamic Governmentواکاوی ادله الزام اجرای قوانین و ارزشهاى دینى توسط حکومت اسلامی335890029FAسیدمجتبی حسین نژاداستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارساحمیدرضا منیری حمزه کلاییاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندرانJournal Article20170920<span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">Discussions about the </span><span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">government and the way in which it is obliged to enforce the laws and observe the religious values as well as the assessment of its conditions and principles can be taken to be among issues in political jurisprudence. This article aims to make an analysis of the subject in question in three areas: the relationship between the right of the Islamic government to interfere in making laws be enforced and to observe religious values along with people’s feeling of contentment in seeing the Islamic laws enforced; the conditions which oblige the government to enforce the injunctions for which religion has not assigned any form of punishment; and the explanation for the principles according to which the Islamic government is obliged to enforce the religious laws for which no punishment has been assigned in religion. </span><span class="EOP SCXW57639411 BCX0" data-ccp-props="{"> </span> <br /> <br /> <br /><span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto"> The findings of the writers are as follows: taking into account of the divine legitimacy of government as well as the life-style of the Prophet Muhammad and the Infallible Imams (peace be upon them) and that of religious men, the enforcement of the religious injunctions, whether those ones for which no punishment has been assigned in religion, or the injunctions for which no punishment has been assigned in religion, are not dependent on the satisfaction of the majority of people from enforcing the Islamic injunctions.</span><span class="EOP SCXW57639411 BCX0" data-ccp-props="{"> </span> <br /> <br /> <br /><span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto"> Those certain conditions which ensure the enforcement of the injunctions (judgements) for which religion has assigned no punishment are expressed into some statements as follows: injunctions are impersonal; actions may bring about social corruption; obligation is not </span><span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">concomitant with personal harm; obligation is correspondent to religious exigency; and correspondence between obligation and the life story of the sane people. The bases on which the Islamic government is obliged to enforce religious injunctions for which religion has assigned no penalty in religion are as follows: the relationship between the government and the preservation of rites and rituals and contempt for sacred things, enjoining the good and forbidding the evil and its relationship with the Islamic government, the overall aims and duties of the Islamic government, the responsibility for the enforcement of fixed penalties and punishments, the responsibility of the Islamic government in what it is called ‘benevolent action which requires a qualified religious jurist or his representative’ and applications of the arguments for social judgements</span><span class="TextRun SCXW57639411 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">.</span><span class="EOP SCXW57639411 BCX0" data-ccp-props="{"> </span>بحث از الزام حکومت به اجرای قوانین و ارزشهای دینی و عیارسنجی شرایط و مبانی آن میتواند از مباحث مهم فقه سیاسی شمرده شود. هدف این مقاله تحلیل سه محور، ارتباط حق دخالت حکومت اسلامی در اجرای قوانین و ارزشهاى دینى با رضایت اکثریت مردم از اجرای قوانین اسلامی. شرایط الزام حکومت به اجرای احکامی که برای آنها در دین کیفر مقرر نشده است. تبیین مبانی الزام حکومت اسلامی به اجرای احکام دینی که برای آنها در دین کیفر مقرر نشده است. <br />یافتههای نگارندگان، به قرار ذیلاند: با توجه به الهیبودن مشروعیت حکومت و نیز با در نظر گرفتن سیره پیامبر اکرم و ائمه معصومین: و متشرعان از زمان پیامبر9 تا امروز، اجرای احکام دینی؛ اعم از احکامی که برای آنها در دین کیفر مقرر شده و احکامی که برای آنها در دین کیفر مقرر نشده، منوط به رضایت اکثریت مردم از اجرای قوانین اسلامی نمیباشد. <br />شرایط متیقن الزام حکومت در احکامی که برای آنها در دین کیفر مقرر نشده است، عبارتند از شخصینبودن احکام، مفسده اجتماعی داشتن عمل، ملازمنبودن الزام با ضرر شخصی به افراد، مطابقبودن الزام با مصلحت دینی و مطابقت الزام با سیره عقلا. <br />مبانی الزام حکومت اسلامی به اجرای احکام دینی که برای آنها در دین کیفر مقرر نشده است، عبارتند از نسبت حکومت با حفظ شعائر و اهانت به مقدسات، امر به معروف و نهی از منکر و نسبت آن با حکومت اسلامی، اهداف و وظایف کلی حکومت اسلامی، مسؤولیت اجرای حدود و تعزیرات، مسؤولیت حکومت اسلامی از باب امور حسبه و احتساب و اطلاقات ادله احکام اجتماعی.https://mag.rcipt.ir/article_90029_6bdefbbd41a914f486b0ccfd03e4c4ee.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723Control over the Institutions Supervised by the Leadership in the Legal System of the Islamic Republic of Iranنظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران598690035FAولی رستمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهرانمیلاد قطبیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادقمصطفی حضوریکارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادقJournal Article20171026<span class="TextRun SCXW236068908 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">‘The institutions supervised by the Leadership’ are among the institutions about which there are some ambiguities in terms of legal condition, because there have been no clear definitions of the institutions working under the Leadership and in current laws they are mentioned as merely exceptions to the content of certain laws. It seems that they are intended by the legislator to be small executive institutions, which are of non-governmental nature. The main thesis of the present article is the issue of how these institutions have to be controlled. Treatment of this issue is necessary because many conceive them as institutions that evade being controlled. Others believe that control over them is in contradiction with the authorities of the qualified Muslim jurist. Therefore, the article seeks to cast light on the legal condition of these institutions drawing up the descriptive-analytic method in order to provide an answer to the question whether the institutions working under the Leadership submit themselves to control or not. The most important findings of this research paper are that the present different control systems are qualified enough to exert their control over the institutions working under the Leadership and this does not interfere with the authorities of the Leadership. It is worth noting the fact that even though on the whole no institutions have been made exception to the control mentioned above, in some instances the Leadership’s permission is considered necessary</span><span class="TextRun SCXW236068908 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">.</span><span class="EOP SCXW236068908 BCX0" data-ccp-props="{"> </span> <br /> <br /> <br /> «نهادهای زیر نظر رهبری» از جمله نهادهایی هستند که به لحاظ وضعیت حقوقی واجد ابهاماتی هستند؛ چراکه تعریف مشخصی از نهادهای زیر نظر رهبری صورت نگرفته و در قوانین جاری صرفاً به عنوان استثنا از مفاد برخی قوانین ذکر شدهاند. بنظر میرسد مقصود قانونگذار از آنها نهادهای جزء اجرایی باشد که غالباً دارای ماهیت عمومی غیر دولتی میباشند. مسأله اصلی نوشتار پیش رو موضوع نظارت بر این نهادهاست. ضرورت پرداختن به این موضوع نیز از آنجایی نشأت میگیرد که برداشت غالب در مورد آنها نهادهایی نظارتگریز میباشد و به عقیده برخی، نظارت بر این نهادها با اختیارات ولی فقیه در تنافی است. بنابراین، با هدف پاسخگویی به این سؤال که آیا نهادهای زیر نظر رهبری نظارتپذیرند یا خیر، با روشی توصیفی ـ تحلیلی وضعیت حقوقی این نهادها را تشریح خواهیم کرد. مهمترین یافتههای تحقیق عبارت است از اینکه، دستگاههای مختلف نظارتی، صلاحیت نظارت کافی و وافی را بر نهادهای زیر نظر رهبری دارند و این موضوع تداخلی با اختیارات رهبری نخواهد داشت. ضمن اینکه هیچ نهادی بصورت کلی از نظارت استثنا نشده، لکن در برخی مصادیق، اذن رهبری لازم شمرده شده است.<br /> https://mag.rcipt.ir/article_90035_0e9fb704ba23cea2dfd57cc4ffa02fae.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723‘Great Holy War’ as the Conceptual Constituent ‘in the Foreign Political Discourse of the Grand Leader Ayatollah Khameneiسازه مفهومی «جهاد کبیر» در گفتمان سیاست خارجی مقام معظم رهبری8711490037FAعلیرضا صحراییدانشحوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس دانشگاهJournal Article20171123<span class="TextRun SCXW99510396 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">The analysis of the foreign policy is one of the most important research field in political sciences and international relations which is concerned with the behaviors and foreign orientations of states – as the most fundamental outcome of the foreign policy of each nation. In the Islamic Republic of Iran, the role of Leadership in foreign policy is significantly important. This article seeks to reinterpret the ‘Great Holy War’ as one essential strategy in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran, as put by the Grand Leader Ayatollah Khamenei. This is a discourse which has been of less importance in discussions raised so far. The main question in this research work is ‘why the Great Holy War was put forward in the realm of foreign policy and how it functions in the foreign policy as an entity. Our thesis has been formulated as the one that considers the Great Holy War as a strategy of Islamic Republic’s foreign policy. It is characterized firstly to be of discourse nature that guards against those discourse of influence and secondly to function as something that gives identity to the foreign policy of the Islamic Republic at the international level. The theoretical framework and approach taken to conduct the research is one of constructivist type along with emphasis on the identity aspect of the thesis in question</span><span class="TextRun SCXW99510396 BCX0" lang="EN-US" xml:lang="EN-US" data-contrast="auto">.</span><span class="EOP SCXW99510396 BCX0" data-ccp-props="{"> </span> <br /> <br /> <br /> عرصه تحلیل سیاست خارجی یکی از مهمترین حیطههای پژوهشی علوم سیاسی و روابط بینالملل میباشد که به بحث در جهت تبیین رفتارها و جهتگیریهای خارجی دولتها ـ به عنوان اساسیترین برونداد سیاست خارجی هر کشورـ میپردازد. در جمهوری اسلامی ایران، نقش رهبری در سیاست خارجی ویژه و برتر است. در این مقاله بر آنیم تا «جهاد کبیر» را که به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده، بازخوانی نماییم؛ گفتمانی که تاکنون چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. سؤال اساسی در این پژوهش این است که چرا جهاد کبیر در حوزه سیاست خارجی مطرح شد و کارکرد هویّتی آن بر سیاست خارجی چگونه میباشد؟ فرضیه ما بدین صورت تنظیم شده که جهاد کبیر به عنوان یک راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی اولاً دارای یک هویت گفتمانی است که بصورت یک پادگفتمان درمقابل گفتمان نفوذ مطرح شده و ثانیاً دارای یک کاربرد هویّتبخشی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سطح نظام بینالملل میباشد. رهیافت و چارچوب نظری پژوهش رهیافت سازهانگاری با تأکید بر بُعد هویتی این نظریه میباشد.https://mag.rcipt.ir/article_90037_6a9c0cedcc24c3af61a9995079dd58c2.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723Political philosophy and Development of Monotheistic Thought in Arts of Islamic Civilizationفلسفه سیاسی و بسط تفکر توحیدی در صنعت تمدن اسلامی11514290038FAمهدی طاهریدانش آموخته حوزه علمیه قم، دکتری فلسفه سیاسی اسلامی از موسسه امام خمینی و عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20180425The Muslim political philosophers’ systematic way of thinking makes them try to devise systems on a great scale in the area of software and to illustrate applied systems in the realm of civilizational hardware. The important point is that in Islamic political philosophy, social systems have systematic and cumulative relationship with each other so that any damage to any of these systems may bring about disorder in other systems thereby preventing one to achieve the goals. In this respect, in devising macro-systems and applied ones, considerable attention has been given to the combination of knowledge and insight in a unified rather than a concrete form. Accordingly, penetration into the minds of Muslim philosophers and thinkers of these macro-and-applied systems has been of close relationship with the foundations of Islamic thought, and monotheism plays a significant role in devising such systems. This article seeks to explain the nature of art in the realm of Islamic civilization based on texts in political philosophy as well as the capacity of art for developing monotheistic thought as the most fundamental value in political philosophy and in the realm of Islamic civilization.جامعنگری فیلسوفان سیاسی اسلامی موجب اهتمام ایشان به طراحی نظامهای کلان در حوزه نرمافزار و ترسیم نظامهای کاربردی در ساحت سختافزار تمدنی است. نکته پر اهمیت در این میان آن است که در فلسفه سیاسی اسلامی، نظامهای اجتماعی، ارتباطی سیستمی و همافزا با یکدیگر داشته؛ بگونهای که خلل در یکی از نظامها موجب اختلال در سایر نظامها و مانع نیل به مقصود خواهد شد. از این جهت، در طراحی نظامهای کلان و کاربردی به ترکیب دانش و بینش بصورت ترکیب اتحادی و نه انضمامی توجه وافر شده است. بر این اساس، تراوش نظامهای کلان و کاربردی در اندیشه فیلسوفان و متفکران اسلامی ارتباطی قریب با مبانی تفکر اسلامی داشته و توحید، اساسیترین مبنا در طراحی چنین نظامهایی است. این مقاله در صدد تبیین ماهیت صنعت در حوزه تمدن اسلامی بر اساس متون فلسفه سیاسی و ظرفیت صنعت برای بسط تفکر توحیدمحور به عنوان پایهایترین ارزش در فلسفه سیاسی و حوزه تمدن اسلامی است.<br /> https://mag.rcipt.ir/article_90038_442972c8c2f263579638a5af874b653f.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723Contemporary Political Needs and the Possibility of Graded Reinterpretation of Democracyنیازهای سیاسی معاصر و امکان بازخوانی تشکیکی از دمکراسی14316890040FAقدرت الله قربانیدانشیار فلسفه دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20171128One of the most important contemporary political needs is presenting a successful, and, above all, more efficient and widely accepted theory of the state political paradigm in this modern era. In this connection, reinterpretation of democracy based on historical, cultural, religious, philosophical constituent elements of Islamic nations and their identity makes it possible for a Muslim to rethink and use the localized political system, which, at the same time, is of ideal characteristics of the world democracies. In this context, in addition to laying emphasis on the graded concept of democracy, and putting aside the negative elements of western democracy, one can develop their positive characteristics such as the maximal participation of people in governmental affairs, the possibility of levelling criticism against the government, developing freedom of expression, free elections and so on. In the meantime, in the democratic system in question, religious doctrines can be used as a basis or criterion for its value judgement. In this way, religion and its value doctrines, the content of democratic government, and the whole treasure of new human achievements can be used as a way to govern people. Therefore, through looking at Islamic doctrines as well as ShiÝi interpretation, among the most important characteristics of graded and redefined democracy, one can refer to people’s real participation in the process of political decision-making and the gradual disappearance of the gap between people and the ruling system and the equitable distribution of power among people of various classes. یکی از مهمترین نیازهای سیاسی معاصر، ارائه نظریه موفقی از الگوی سیاسی دولت در زمان حاضر است که مقبولیت و کارآمدی بیشتری داشته باشد. در این زمینه، بازخوانی دمکراسی مبتنی بر مؤلفههای تاریخی، فرهنگی، هویتی، دینی و فلسفی ملل اسلامی، این امکان را به مسلمانان میدهد تا نظام سیاسی بومی شده و در عینحال، برخوردار از ویژگیهای مطلوب دمکراسیهای جهانی را مورد بازاندیشی و استفاده قرار دهند. در این زمینه، ضمن تأکید بر سیالیت و تشکیکیبودن مفهوم دمکراسی، با کنار گذاشتن مؤلفههای منفی دمکراسیهای غربی، ویژگیهای مثبت آنها؛ مانند مشارکت حداکثری مردم در امر حکومت، امکان نقد حکومت، گسترش آزادیهای بیان، انتخابات آزاد و نظایر آن را میتوان بسط داد. در عینحال، در دمکراسی مورد نظر میتوان آموزههای دینی را به عنوان مبنای ارزشی مورد نظر آن، مورد استفاده قرار داد. در این شیوه، دین و آموزههای ارزشی آن، محتوای حکومت مردمسالار و مجموعه دستاوردهای جدید بشری، بهعنوان روش حکومتکردن مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین، با نظر به آموزههای اسلامی و با تفسیر شیعی، از مهمترین ویژگیهای دمکراسی بازتعریفشده تشکیکی، میتوان به مشارکت واقعی مردم در فرآیند تصمیمگیریهای سیاسی و کاهش شکاف میان مردم و حکومت و توزیع عادلانه قدرت میان همه اقشار جامعه اشاره کرد.https://mag.rcipt.ir/article_90040_4b1d833c86685b96248cdb91a7d53781.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی1561-008X23220180723The political Thought of Sayyed Murtiḍā in His interaction with the Rule of the Buyidsاندیشه سیاسی سید مرتضی در تعامل با حکومت آل بویه16918990041FAصفورا سالاریهاستاد، پژوهشگر و دانش پژوه سطح 4 جامعه الزهراJournal Article20180625With the rise of the Buyids in the 4th century, the way was paved for the political and cultural growth of ShiÝism. During their 113-year-old reign along with the establishment of their stretch of rule territory, the Buyid dynasty began to lay the foundations for the development of ShiÝi thought by such great thinkers and scholars as ‘Sheikh Mufid’, ‘Sayyid RaÃi’, ‘Sayyid MurtiÃÁ’, ‘Sheykh Óūsi’ and the like. <br /> Regarding the ShiÝi faqihs (jurists) and thinkers and their interactions and co-operations with the rulers of the time there have been two views: some believe that they have had conditioned interactions with the rulers. Others are of the view that they have had no cooperation with them at all. Sayyid MurtiÃÁ can be ranked among the first group. He considered the cooperation permissible in cases where the fight against the ruler was impossible and where the cooperation with them could result in carrying out the divine injunctions and giving services to the ShiÝi people. From this perspective, his participation in the political, social, scientific and cultural activities in the light of cooperating and interacting with the rulers of the Buyids is justifiable. In other words, he did not take the authority of the Muslim jurist in carrying out the divine injunctions as something simple but he believed that it was graded, thereby the authority in question was to be applied in proportion to the existing chances and potentialities.با روی کارآمدن آل بویه در قرن چهارم، زمینه رشد سیاسی و فرهنگی تشیع فراهم گشت. آنان در طول حکومت 113سالۀ خویش با گسترش قلمرو حکومتی، زمینهساز توسعه اندیشه شیعی بواسطه بزرگانی همچون «شیخ مفید»، «سید رضی»، «سید مرتضی»، «شیخ طوسی» و ... گردیدند. <br />در میان فقها و اندیشمندان شیعی، در خصوص همکاری و همراهی با حاکمان، دو دیدگاه وجود داشته است: برخی معتقد به همکاری مشروط و برخی معتقد بر عدم همکاری مطلق میباشند. سید مرتضی جزء دسته اول است. ایشان در آن مواردی که امکان مبارزه با حکام، غیر مقدور و همراهی منجر به اقامۀ حدود الهی و خدمترسانی به شیعیان گردد، همکاری را بلامانع میدانست و حضور ایشان در عرصههای سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی در سایۀ تعامل با حاکمان آل بویه از این دیدگاه قابل تفسیر و توجیه میباشد. به عبارت دیگر، ایشان اعمال ولایت توسط فقیه برای اجرای احکام الهی را امر بسیط نمیدانست، بلکه قائل به تشکیک بود. در نتیجه به میزان توان و امکان، ولایت اعمال میشود.https://mag.rcipt.ir/article_90041_376cf877d058746e2a4a6ead63b81101.pdf