2024-03-29T13:37:10Z
https://mag.rcipt.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18180
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
خوانشی انتقادی از انگاره تعارض قاعده «لاضرر» با مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
حسینعلی
یوسف زاده
هزینه و پیامدهای مقاومت و رویارویی در برابر نظام سلطه و استکبار جهانی از موضوعات و مسائل روز دنیای کنونی و دیدگاههایی در آن مطرح است. برخی مقاومت را ضرری دانسته و «قاعده لاضرر» را حاکم بر آیاتی میدانند که از ضرورت مقاومت سخن گفتهاند. از سویی، آیاتی از قرآن، ما را از پذیرش سلطه و استیلای کفار منع میکند و از سوی دیگر، قاعده مهم و کاربردی «لاضرر» ما را از آنچه برای جان و مال مسلمانان ضرر دارد، نهی کرده است. در این مقاله نسبت میان آیات یادشده بررسی شده و ضرورت مقاومت در برابر سلطه استکبار بر اساس آیات قرآن و نیز «قاعده لاضرر» اثبات شده است. بر این اساس، «قاعده لاضرر» نه تنها با آیات مقاومت تعارض و تقابل ندارد که مؤید آنها نیز هست.
قاعده لاضرر
مقاوت اسلامی
ضرر سیاسی ـ اجتماعی
ضرر اقتصادی
نظام سلطه
استکبار جهانی
2020
11
21
5
26
https://mag.rcipt.ir/article_133564_e7e58c922589543d464074fbb500d8cd.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
بازخوانی کاربست قرآن مجید در انقلاب اسلامی «با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی»
رضا
لک زایی
بازخوانی کاربست قرآن مجید در انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه سیاسی بنیانگذار انقلاب کبیر آن، حضرت امام خمینی، هدف مقاله حاضر است. با توجه به این که انقلاب اسلامی برآمده از قرآن و دارای پیام جهانی و عرصه کارزار با دشمنان داخلی و خارجی بوده، در مقاله حاضر به کاربست آموزههای قرآن مجید در سه عرصه ملی، جهان اسلام و جهانی پرداخته است. این کار با بهرهگیری از روش استقرا انجام شده است. یافته تحقیق حکایت از آن دارد که امام خمینی توانسته است با «تطبیق» حوادث و جریانات گوناگون و پیچیده، بر آیات قرآن مجید، تحلیلهای دقیق و راه حلهای کارگشا ارائه نماید. از آن جا که امام خمینی بر اساس یک سیستم نظری این روش را ارائه نموده و به صورت عملی آن را به کار بسته، میتوان از آن در تحلیل و بررسی حوادث نوپدید سیاسی و اجتماعی و نیز اسلامیسازی علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی استفاده نمود.
امام خمینی
اندیشه سیاسی امام خمینی
انقلاب اسلامی
قرآن مجید
2020
11
21
27
48
https://mag.rcipt.ir/article_133567_9d8cd3eae062a130985c8b67e52e7395.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
رابطه عزم ملی و تقویت مقاومت اسلامی از نگاه قرآن
محمدعلی
محمدی
از آیات قرآن کریم استفاده می شود که «استقامت امت اسلامی» و «عزم امت» از مفاهیم بنیادینی است که قوام جامعه اسلامی به آن ها وابسته است. همراهی مقاومت ـ به مفهوم پایدارى در مسیر حق در برابر کژی ها ـ با عزم ملی، به معنای تصمیم جدی همه آحاد یک جامعه بر انجام امور و حل مشکلات، دستاوردهای فراوانی دارد که تبیین آن می تواند در تقویت حکومت اسلامی نقشی اساسی ایفا کند. با توجه به این مهم در نوشتار پیش رو، با نگاهی قرآنی، دستاوردهای مقاومت بر پایه عزم ملی بررسی شده است.این نوشتار بر این نظریه استوار است که «بین عزم ملی و استقامت اسلامی، رابطه متقابلی وجود دارد که تقویت هر کدام به تقویت دیگری منجر میشود». اساساً بدون عزم یک امت بر رسیدن به اهداف خود، مقاومت شکل نخواهد گرفت. ازاینرو، توسعه اقتصادی و افزایش توان تحمل مشکلات اقتصادی، از دستاوردهای اقتصادی مقاومت؛ تقویت صبر اجتماعی و غفلتزدایی از دستاوردهای سیاسی؛ نشاط روحی جامعه از دستاوردهای اجتماعی و شکستناپذیری از دستاوردهای نظامی هم گرایی عزم ملی و استقامت اسلامی است.
عزم ملی
مقاومت اسلامی
آموزههای قرآنی
2020
11
21
49
76
https://mag.rcipt.ir/article_133569_f40494b63c4ef81ae5a27cae36244c48.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
تحلیل نرمش قهرمانانه در راهبرد مقاومت اسلامی «با تأکید بر اندیشه امام خامنهای»
فرج الله
میرعرب
«مقاومت» در راه هدف الهی، اصلی اساسی در اندیشه انقلاب اسلامی است، اما آیا تنها کنش مقاومت برای تأمین اهداف، رودرویی و برخورد سخت است یا نرمش نیز می تواند عاملی مهم برای رسیدن به اهداف مقاومت باشد؟ آیةالله خامنه ای که بر اساس اعتقاد به قرآن، مقاومت را راهبرد خود در برابر دشمن قرار داده اند، «نرمش قهرمانانه» را روشی کارآمد در راه رسیدن به هدف شمرده اند. اتخاذ این روشِ برگرفته از قرآن، ضمن برقرای توازن بین واقعگرایی و آرمانخواهی، قدرت مانور را برای نظام اسلامی فراهم و مانع تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه می شود. این تاکتیک سازمان یافته و سنجیده، سیاست خارجی را در عین ادب، شدید و سخت اجرا می کند و با شناخت دشمن و هنرمندی در مانور، راه پیروزی را با کم ترین هزینه نشان می دهد.این پژوهش کتاب خانه ای به روش توصیفی ـ تحلیلی و مستند به قرآن، برای تبیین مسأله، ادله قرآنی و شواهدی از سیره پیامبر و اهل بیت: را بررسی و با ارائه معیارها و ملاک های نرمش ثمربخش، جایگاه این رفتار را در برنامه جامع مقاومت نشان داده است. تبیین ضروری نشان دادن نوع خاصی از نرمش در مقاومت سرسختانه در برابر دشمن، نتیجه نوآورانه این پژوهش است.
مقاومت
نرمش قهرمانانه
اندیشه سیاسی آیةالله خامنه ای
2020
11
21
77
100
https://mag.rcipt.ir/article_133571_e293f423b6be5772a88a4d43e5322145.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
تبیین جایگاه «اصل آزادی» در عدالت اجتماعی با روی کرد اسلامی
حسن
اسمعیل پور نیازی
اصول عدالت اجتماعی، قواعد تحقق بخش عدالت در توزیع مواهب اجتماعی است. اصول متعددی در تعیین جایگاه واقعی هر چیز و هر کس در جامعه مؤثر است که یکی از آن ها «اصل آزادی هدفمند» است. آزادی در قرائت رایج لیبرالیسم به معنای رهایی انسان در تنفیذ خواسته های شخصی، بریده از الزامات انسانی و اخلاقی است که بر مبنای انسان-محوری، ابزاربودن عقل و گسست میان حق و خیر بنا شده است، اما مقتضای آزادی در اسلام بر خلاف لیبرالیسم، فراهمنمودن زمینههای رشد و بالندگی و بروز استعدادهای انسانی و کمالی افراد جامعه است. این معنا بر مبانی یازده گانه ذیل که با تأمل در منابع دین اسلام استنباط شده، مبتنی است: اختیاریبودن ایمان، تفاوت مؤمنان در درجات ایمان، رشد اجتماعی، مشارکت مردم، انفتاح باب اجتهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تفاوت سلیقهها، رعات تدریج در هدایت، احکام غیر الزامی دین، وابستگی اجرای قوانین به رضامندی عمومی و قاعده عدم سلطه. تبیین شرایط، لوازم و آثار این مبانی با روش توصیفی و تحلیلی، به تفصیل در این پژوهش آمده است تا زمینه تأملات بیشتر عدالت پژوهان را فراهم نموده و روشنگر مجریان عدالتخواه باشد.
عدالت اجتماعی
اصول عدالت اجتماعی
لیبرالیسم
آزادی هدفمند
مبانی آزادی
2020
11
21
101
126
https://mag.rcipt.ir/article_133573_d36ae67ed3da6f147dd5aacdd7a8d2c0.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
بررسی قلمرو دخالت حکومت اسلامی در اقتصاد
محمد آصف
تقوی
علی
جابری
در اقتصاد متعارف، بررسی میزان دخالت دولت در اقتصاد از مسائل بنیادین است که نظامهای اقتصادی را از هم تفکیک میکند. پرسش اصلی مقاله این است که از منظر اقتصاد اسلامی که یک اقتصاد مردمسالار است، دولت باید چه مقدار در اقتصاد دخالت کند. مقاله در صدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی نشان دهد که از منظر اقتصاد اسلامی، دولت اسلامی در ابعاد نظارت و سیاستگذاری، یک دولت نسبتاً حداکثری و در بعد تصدیگری، یک دولت نسبتاً حداقلی است. شاهد بر این امر نیز چهار چیز است: اولویت عدالت نسبت به رشد در نظام اقتصاد اسلامی، وظایف گستردهای که در منابع اسلامی بر دوش دولت نهاده شده است، منابع مالی بسیار زیادی که در اختیار دولت اسلامی قرار دارد و بررسی اقتصاد صدر اسلام و حکومت پیامبر گرامی اسلام9 و امام علی.
دخالت دولت
اقتصاد اسلامی
اندازه دولت
وظایف دولت اسلامی
منابع مالی دولت اسلامی
2020
11
21
127
158
https://mag.rcipt.ir/article_133577_356bef8028131a3697370836ebb7a6e4.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
حکومت اسلامی
1561-008X
1561-008X
1399
25
3
مقومات و منهیات مدل مردمسالاری دینی «مبتنی بر اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری»
سعیده سادات
سدیدپور
محمدابراهیم
سنجقی
مردمسالاری، موجب شخصیت بخشی به مردم میشود. در مواجهه با دیدگاه جدایی دین از سیاست در غرب، مقام معظم رهبری، مفهوم مردمسالاری دینی را از سال ۱۳۷۷ مطرح کردند. در این راستا، این مقاله قصد دارد تا مقومات و منهیات مدل مردمسالاری دینی را از اندیشه سیاسی معظم له و بر اساس نظریه داده بنیاد استخراج کند. بدین سان، بیانات رهبر انقلاب(مدظلهالعالی) به روش تحلیل داده بررسی گردید و کدهایی برای مقومات و منهیات استخراج و دستهبندی شد. بر اساس آموزههای مقام معظم رهبری، برای حفظ حکومت مردمسالاری دینی باید بصیرت و امکان نقد و اعتراض وجود داشته باشد. همچنین باید از جنگ و اختلافات داخلی، تکیه بر ثروت و سرمایهداری و سوء استفاده از قدرت؛ چه در راستای سوء استفاده از امکانات و چه به صورت ظلم و آزار و اذیت پرهیز شود؛ زیرا هردو، ناامیدی مردم را سبب شده و اعتماد آنها به حکومت را از بین میبرد. مسؤولان جامعه نیز باید علاوه بر متعهدبودن به آرمان انقلاب، به مردم تکیه داشته باشند.
مردمسالاری دینی
نظریه داده بنیاد
اندیشه سیاسی آیةالله خامنه ای
مقومات مردم سالاری
منهیات مردم سالاری
2020
11
21
159
183
https://mag.rcipt.ir/article_133582_aa36b23702f8ffafe0e41e51d27e86f0.pdf