TY - JOUR ID - 95482 TI - بررسی فقهی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی JO - فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی JA - HOKOOMAT LA - fa SN - 1561-008X AU - ایزدی فرد, علی اکبر AU - حسین نژاد, سیدمجتبی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه مازنداران (گروه فقه و حقوق ) AD - استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی مؤسسه آموزش عالی پارسا ـ بابلسر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 20 IS - 3 SP - 71 EP - 98 KW - امر به معروف KW - نهی از منکر KW - اینترنت KW - بنای عقلاء KW - اطلاق ادله KW - تنقیح مناط KW - عقل DO - N2 - با توجه به حجم وسیعی از منکرات در فضای مجازی که دایره شمولیت آن به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است، لازم است به فریضه امر به معروف در آن اهمیت زیادی داده شود. در این تحقیق، پس از روشن شدن ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در فضای اینترنتی و سایبری، این سؤالات مورد مداقه قرار گرفته اند که آیا مقتضای امر به معروف می تواند قطع اینترنت را به دنبال داشته باشد؟ آیا احتمال شرطیت تأثیر که در بسیاری از مواقع مفقود است، می تواند موجب سقوط وجوب امر به معروف و نهی منکر در فضای مجازی شود؟ آیا مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی، همچون نوع سنتی از آن واجب است؟ بر فرض وجوب امر به معروف در فضای مجازی، آیا ظرف تحقق امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به فضای سنتی و واقعی دارند یا اینکه علاوه بر آن، امکان اجرای مراتب آن در فضای سایبری و اینترنتی نیز می باشد؟ اولاً: قطع اینترنت از باب امر به معروف، برخلاف اطلاق آیات و روایات، بنای عقلاء و ترغیب به علم و دانش است. ثانیاً: گرچه امر به معروف، مشروط به احتمال تأثیر می باشد، ولی دفعی بودن احتمال تأثیر، شرط نیست. ثالثاً: به حکم عقل، امر به معروف نیز در فضای مجازی واجب است و بر فرض اینکه وجوب امر به معروف، تنها مستند به ادله نقلیه باشد، با توجه به اطلاق ادله و تنقیح مناط، واجب است. رابعاً: امکان اجرای مراتب سه گانة امر به معروف؛ همچون فیلترینگ که از جملة مصادیق مرتبه سوم از امر به معروف است، در فضای اینترنتی وجود دارد. UR - https://mag.rcipt.ir/article_95482.html L1 - https://mag.rcipt.ir/article_95482_994a300f6bfd73faabb4ce92d6972f98.pdf ER -