per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
5
32
99604
Original Article
چالش های بنیادین جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با سند توسعه پایدار (سند 2030)
Fundamental Challenges of the Islamic Republic of Iran in the Face of ‘the 2030 Agenda for Sustainable Development
سید محمد مهدی غمامی
ghamamy@isu.ac.ir
1
نیلوفر مقدمی خمامی
n_moghaddami@atu.ac.ir
2
دانشگاه امام صادق ع
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ n_moghaddami@atu.ac.ir (نویسنده مسئول)
حق بر توسعه و گفتمان توسعه پایدار در بستر حقوق جهانی بشر در سالهای اخیر، موجی از اسناد منطقهای و جهانی را به دنبال داشته است. از این میان، سند توسعه پایدار 2030 بویژه هدف چهارم آن در بستر اندیشههای اومانیستی و سکولار غربی، به تحمیل قرائت-هایی غالب و خاص در نظام سیاستگذاری، قانونگذاری، برنامهریزی و مقرراتگذاری کشورهای جهان میپردازد. در این مقاله نگارندگان ضمن تمرکز بر معنای توسعه و توسعهیافتگی و همچنین مؤلفههای آن در سند 2030، به این سؤال پاسخ میدهند که «چالشهای بنیادین جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با سند توسعه پایدار (سند 2030) چیست؟». مؤلفههای چالشبرانگیزی چون آموزش جامع جنسیتی، رفع خشونت، رفع کلیشههای جنسیتی، توجه ویژه به حقوق گروههای آسیبپذیر و ... به عنوان گزارههای سنجش توسعهیافتگی جوامع تعیین شدهاند که با قالب فرهنگی ـ اجتماعی ایران به عنوان کشوری دارای تمدن چند هزار ساله و کاملاً مذهبی سازگار نیست و با سیاستهای کلی و الگوهای پیشرفت ملی وی، بشدت متضاد و متهافت است. این امر، تعارض میان حق بر توسعه و توسعه پایدار به عنوان حقوقی جهانشمول از یک سو و تنوع فرهنگی کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر را در پی دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است.
The right to development and discourse on sustainable development in the context of the universal human rights have brought about a wave of regional and global agendas in recent years. The 2030 Agenda, especially its fourth goal in its context of Western humanistic and secular ideas, has imposed certain binding readings in systems of policy-making, legislating, planning, introducing regulations as regards to different countries of the world. In this article, the writers while focusing on the meaning of development and the concept of ‘being developed’ as well as their components in the 2030 Agenda, try to provide an answer to the question “what fundamental challenges does the Islamic Republic of Iran face in the 2030 Agenda for Sustainable Development?” Such challenging components as comprehensive sexual education, elimination of all forms of violence, elimination of sexual stereotypes, special attention to the rights of vulnerable groups (strata), etc. are set as the defining statements (measurements) of development of societies. These components are not consistent with the cultural and social framework of Iran as a country with a totally religious civilization dating back to thousands years ago. They are also in fundamental contradiction with the general domestic policies and the national development paradigms. This involves a conflict between the right to development as well as sustainable development as universal rights on the one hand and cultural diversity of different countries, including the Islamic Republic of Iran, on the other. The method of research in this article is descriptive-analytical.
https://mag.rcipt.ir/article_99604_b69f8ae9fd93a9602b49c3e772a5015d.pdf
سند توسعه پایدار
تنوع فرهنگی
نفی سبیل
قانون اساسی
سند 2030
the Agenda for Sustainable Development
Cultural Diversity
the rule of rejection of any dominion over Muslims by the infidels
the constitution
the 2030 Agenda
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
33
58
99605
Original Article
بررسی فقهی قاعده عدالت اجتماعی
A Jurisprudential Study of the Principle of Social Justice
عباس سلیمانی
soleymaniabas@gmail.com
1
محمد علی راغبی
mr.raghbi@gmail.com
2
دانشگاه قم
دانشگاه قم
فقیه برای استنباط احکام شرعی خصوصاً در این عصر که با پیچیدگیها و مسائل مستحدثه خاصی روبرو است، نیازمند یکسری قواعدی است تا در استنباط، از آنها کمک گرفته و آنها را بهعنوان معیار و میزان صحت و سقم فتاوای خود قرار دهد. یکی از آن قواعد، قاعده عدالت اجتماعی میباشد. عدالت اجتماعی مهـمتـرین شـاخص ارتقای حیات بشری بوده و برقراری آن یکی از هدفهای مهم اسلام است. عدالت در نصوص قرآن کریم و روایتهای فراوان بهعنوان هدف و مقصد دین و انبیا معرفی شده است. ما در این نوشتار به بررسـی مفهـوم و ماهیـت عـدالت اجتماعی بهعنوان یک قاعده فقهی که فقیه در استنباط حکم شرعی بی نیاز از آن نیست، خواهیم پرداخت. بیان خواهد شد که فقیه؛ هم بصورت حکم اولی میتواند از این قاعده برای اثبات یا نفی حکمی استفاده کند و هم بهعنوان معیار و میزان برای سنجش صحت و سقم استنباطهای خود که در این صورت بر ادله دیگر حاکم خواهد بود. برای اثبات این قاعده به دلایلی از جمله کتاب، سنت، اجماع و عقل استناد خواهیم کرد و نمونههایی از کاربرد این قاعده در استنباط احکام را در دو محور (مصدر استنباط احکام و معیار سنجش استنباط) ذکر خواهیم کرد. واژگان کلیدی
Especially in this era, to make inferences from the legal injunctions compounded with problems and difficulties raised by certain new issues, a Muslim jurist, faqih, is in need of a set of rules by which he can make inferences and set them as criteria for determining the extent to which his fatwas are true or false. One of these rules is the rule of social justice. Social justice is the most important index for the development of human life and it is considered as an important goal in Islam to establish it in society. In the Qur’anic texts and numerous traditions, justice is introduced as one of the goals of religion and of the divine Prophets. In this article, the writer deals with the concept and nature of social justice as one jurisprudential rule which is needed by the Muslim jurist in making inferences from legal injunctions (judgements). Discussions of the article will revolve around the fact that a Muslim jurist can make use of this rule as a primary judgement for the confirmation or disconfirmation of an injunction. He can also set it as a criterion and a measurement for verifying his inferences, in which case it will be dominant over other proofs. To establish the rule in question, references will be made to the proofs such as the QurÞÁn, tradition, reason and consensus and instances of its application in the deduction of religious laws in two respects (the source and origin of the deduction of laws and the criterion for the measurement of inferences (deductions) will be mentioned.
https://mag.rcipt.ir/article_99605_bcf70306444b5878bf47703799c736ce.pdf
قاعده
قواعد فقهی
عدالت
عدالت اجتماعی
principle
Legal Principles
Justice
Social Justice
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
59
88
99607
Original Article
تحلیل فقهی حمایت از کالای ایرانی (داخلی)
Strategies for Confronting Soft Wars in a System based on the Guardianship of a Muslim Jurist (faqih)
میثم خزائی
meisam.khazaee@abru.ac.ir
1
بهروز سراقی
bsn72h@yahoo.com
2
محمد علی لیالی
layali.ir@gmail.com
3
استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)
استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
هر جامعه ای جهت رسیدن به اهداف خود نیازمند استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. از جمله عوامل تحقق استقلال کشور، خودکفایی در رفع نیازهای اولیه مردم است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر کبیر انقلاب امام خمینی1 و در ادامه مقام معظم رهبری حضرت آیةالله خامنهای بیشترین تأکید بر مسأله خودکفایی در مسائل اقتصادی را مطرح کردهاند. در سالهای اخیر نیز تأکیدات و تلاشهای زیادی در حمایت از تولیدات داخلی، در راستای تحقق استقلال کشور مطرح شده است. پژوهش حاضر در راستای تحقق استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مبانی فقهی حمایت از تولیدات ایرانی (داخلی) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و براساس قواعد فقهی؛ قاعده نفی سبیل، قاعده حفظ نظام، قاعده لاضرر، قاعده لزوم اعداد و ارهاب، قاعده حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم، نظریه وجوب حمایت و استفاده از کالای ایرانی (داخلی) را مطرح نموده است.
Soft war is considered to be one of the important issues in the Islamic Republic of Iran in the last decade. This research work raises this basic question: “What are the strategies for confronting soft war in an Islamic system based on the authority of a Muslim jurist?” and goes on to put forward the thesis that taking into account various aspects of this particular system, one can show the application of these strategies in the realm of the legitimacy of the system as a doctrinal foundation of the system, in the realm of structure as an executive and organizational mechanism of the political sovereignty, in the realm of leadership as an administrational aspect of the Islamic government and in the sphere of community (ummah) as the social basis of the Islamic state. This research can be said to have developmental application in terms of objectives drawing upon historical-comparative method as far as its methodology is concerned. The findings of the research show that in Islamic society one can speak of three paradigms of ‘prophetic system of guardianship’, ‘Alawi system of guardianship’ and ‘ system of guardianship based on the authority of a qualified Muslim jurist’. The latter is peculiar to the Times of Occultation. Drawing upon a comparative study of the early days of Islam, there are other two deviant paradigms conceived through soft war.
https://mag.rcipt.ir/article_99607_d6a7b81a9665f1018d2f8025df168e7a.pdf
کالای ایرانی
کالای داخلی
قواعد فقهی
تولید داخلی
system of guardianship
Soft War
legitimacy
Islamic Government
authority of a qualified Muslim faqih
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
89
116
99609
Original Article
راهکارهای مقابله با جنگ نرم در نظام ولایی
Strategies for Confronting Soft Wars in a System based on the Guardianship of a Muslim Jurist (faqih)
محمدجواد نوروزی
1
دانش آموخته حوزه و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
جنگ نرم از مسائل مهم جمهوری اسلامی ایران، در یک دهه گذشته بشمار میرود. این پژوهش با طرح این پرسش اساسی که راهکارهای مقابله با جنگ نرم در نظام ولایی کدامند، این انگاره را مطرح میکند که با توجه به ابعاد نظام ولایی، میتوان این راهکارها را در ساحت مشروعیت، بمثابه مبنای اندیشهای نظام ولایی، در عرصه ساختار به عنوان ساز و کار اجرایی و سازمانی حاکمیت سیاسی، در حوزه رهبری به عنوان بعد مدیریتی حکومت اسلامی و در سپهر امت بر پایه بدنه اجتماعی دولت اسلامی نشان داد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی توسعهای است و از لحاظ روش، تاریخی ـ مقایسهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در جامعه اسلامی میتوان از سه الگوی «نظام ولایی نبوی»، «نظام ولایی علوی» و «نظام ولایی مبتنی بر ولایت فقیه» ویژه عصر غیبت، سخن گفت و الگوهای انحرافی آن، که از طریق جنگ نرم متصور است، را میتوان با مطالعه تطبیقی بر صدر اسلام در دو الگو برشمرد.
Soft war is considered to be one of the important issues in the Islamic Republic of Iran in the last decade. This research work raises this basic question: “What are the strategies for confronting soft war in an Islamic system based on the authority of a Muslim jurist?” and goes on to put forward the thesis that taking into account various aspects of this particular system, one can show the application of these strategies in the realm of the legitimacy of the system as a doctrinal foundation of the system, in the realm of structure as an executive and organizational mechanism of the political sovereignty, in the realm of leadership as an administrational aspect of the Islamic government and in the sphere of community (ummah) as the social basis of the Islamic state. This research can be said to have developmental application in terms of objectives drawing upon historical-comparative method as far as its methodology is concerned. The findings of the research show that in Islamic society one can speak of three paradigms of ‘prophetic system of guardianship’, ‘Alawi system of guardianship’ and ‘ system of guardianship based on the authority of a qualified Muslim jurist’. The latter is peculiar to the Times of Occultation. Drawing upon a comparative study of the early days of Islam, there are other two deviant paradigms conceived through soft war.
https://mag.rcipt.ir/article_99609_07f29352b796fec4376f989cd29b586a.pdf
نظام ولایی
جنگ نرم
مشروعیت
حکومت اسلامی
ولایت فقیه
system of guardianship
Soft War
legitimacy
Islamic Government
authority of a qualified Muslim faqih
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
117
136
99610
Original Article
تحلیل مدیریت منابع عمومی ثروت (انفال) با تأکید بر انفال در حکومت اسلامی
An Analysis of the Management of the Public Sources of Wealth (the Spoils) with Emphasis on the Spoils in Islamic Government
حجت الاسلام سید محمد نقیب
amin200057@yahoo.com
1
رحمان عشریه
oshryeh@yahoo.com
2
مهران خاکسار کُندر
khaksar88@chmail.ir
3
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دانشگاه علوم و معارف قران کریم
کارشناس ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم
جایگاه تأثیرگذار منابع ثروت و اموال عمومی (انفال) در نگاه وحی و سیره پیامبر اعظم9 و اهل بیت: در مصرف و نیز چگونگی مالکیت آن، از آغاز اسلام تاکنون مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده است. ازهمینرو، مباحثی مانند گونههای انفال و نیز کیفیت تصرف و مالکیت آن، همواره محل نزاع و مناقشه فریقین قرار گرفته است. جستار پیش رو با نگاهی تازه، برخی اختلافات فریقین در این باره را مورد واکاوی قرار میدهد و در ادامه با نگاهی تطبیقی و مقایسهای به مصادیق انفال در فرهنگ وحیانی و سیره نبوی9 و اهل بیت پاکش:، ضمن رفع تعارض آیات انفال و خمس و دفع شبهه نسخ، دیدگاهی نو و قابل جری در بهرهگیری از آنها را در حکومت اسلامی تحت اشراف ولی فقیه ارائه خواهد داد. در این نوشته اثبات میشود که از نگاه قرآن کریم و سیره نبوی9 و کلام اهل بیت:، انفال مربوط به شأن حقوقی پیامبر (نبوت و ولایت) و اهل بیت (امامت و ولایت) است که به جانشینان آنان به عنوان حاکمان اسلامی در جهت تأمین منافع عامه مردم و اداره حکومت انتقال مییابند و در عصر غیبت در اختیار ولی فقیه که حکومت، اجرا و اداره جامعه دینی را بر عهده دارد، قرار میگیرد.
The effective function of the sources of wealth and public wealth (the Spoils) from the QurÞanic point of view and the Prophet’s life-style and his Progeny, its consumption and the way of acquiring its ownership have attracted the attention of the Muslim thinkers from the early days of Islam. Thus, issues such as different sorts of spoils, and ways of its manipulation and consumption have always been a matter of dispute among Shi‘i and Sunni scholars. The present essay explores and cast a new look at the disagreements over the issue in question and goes on to make a comparative analysis of the instances of the Spoils in the culture based on Divine Revelation and lifestyle of the Prophet and his Progeny. Trying to resolve the seeming contradiction between the verses of the Spoils and Khums (the Fifth) as well as doubts about abrogation (naskh), the article presents a new approach to the uses of the Spoils under the guardianship of a qualified Muslim jurist. The article tries to show that, according to the Holy QurÞÁn and the Prophet’s life-style as well as the words of the Prophet’s Family (Ahl al-Bayt), the Spoils legally belong to the Prophet (prophethood and guardianship) and to the Prophet’s progeny (Imamate and guardianship) which can be transferred to their successors as Muslim rulers to be spent on looking after public interests and running the Islamic government, and at the times of Occultation they are left at the disposal of the Muslim guardian jurist who is entrusted to rule over the Islamic community, run and administer the affairs of the people.
https://mag.rcipt.ir/article_99610_8ca82d6fdcb1786ded94076ace0ad298.pdf
منابع عمومی
ثروت
انفال
فرهنگ وحیانی
سیره نبوی
مدیریت انفال
حکومت اسلامی
public sources
wealth
the Spoils
revealed culture
prophetic life-style
management of the spoils
Islamic Government
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
137
168
99612
Original Article
الگوی رهبری معنوی هوشمند (الگوی رهبری آیة الله خامنه ای)
A Conscious Spiritual Role-model (Grand Leader Ayatollah Khamenei’s Role-model)
عباس شفیعی
ashafiee844@gmail.com
1
پژوهشکده اجتماعی -عضو هیات علمی
در این پژوهش، نگارنده بمنظور تبیین الگوی رهبری آیةالله خامنهای در پاسخ پرسش چیستی این الگو با روشی توصیفی ـ تحلیلی به ساماندهی پژوهش پرداخته است. با این توصیف، برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که سبک معظم له در رهبری، مبتنی بر نوعی هوشمندی معنوی است. بر اساس این تحقیق، الگوی مورد نظر، دارای مؤلفه های سختافزاری (رهبری سخت) و نرم افزاری (رهبری نرم) است؛ مؤلفه های سخت در الگوی رهبری معنوی هوشمند، در برگیرنده مواردی همچون امور نظامی، اقتصاد و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی است و مؤلفه های نرم در این الگو، مشتمل بر مواردی همچون معنویت و خداگرایی، دانش و فناوری، فرهنگ، سیاست، امنیت درون و برون مرزی است. یادآور میشود که اساس کاربست رهبری معظم له با توجه به رهبری نرم، با ابتنای بر مؤلفه معنویت بوده؛ مع الوصف رهبری سخت از الزامات رهبری معنوی هوشمند با توجه به پیچیدگی های تحول دنیای بین الملل تلقی میشود.
In order to explain Ayatollah Khamenei’s role model, the writer has conducted and organized the research to provide an answer to the question about the nature of this role model drawing on the descriptive-analytic method. To collect data, the library research method has been used, and to make analysis of the data, content analysis method has been applied. The findings of the research show that Ayatollah Khamenei’s style of leadership is based on spiritual consciousness of a certain kind. On the basis of this research, the role model in question is of hardware constituents (hard leadership) and software constituents (soft leadership). The hard constituents of the conscious spiritual leadership in volves such things as military affairs, economy, and geographical and geopolitical conditions, and the soft constituents of this model include spirituality, theism, knowledge, technology, culture, politics, as well as interior and exterior security. It should be noted that Ayatollah Khamenei’s leadership in respect of soft leadership is based on the constituent of spirituality. None the less, hard leadership is considered as one of the implications of conscious spiritual leadership as far as the complications of the changes and developments at an international level are concerned.
https://mag.rcipt.ir/article_99612_2885e72d44b10d21071f80a5021fefa1.pdf
رهبری
رهبری اسلامی
الگوی رهبری
رهبری معنوی هوشمند
آیةالله خامنهای
leadership
Islamic leadership
paradigm of leadership
Conscious spiritual leadership
Ayatollah Khamenei
per
مدیرمسئول |
سید ابراهیم رئیسی |
سردبیر |
سید هاشم حسینی بوشهری |
دبیر تحریریه |
محمدعلی لیالی |
هیات تحریریه |
صادق آملی لاریجانی |
محسن اراکی |
سیدهاشم حسینی بوشهری |
عسگر دیرباز |
سیدابراهیم رئیسی |
محسن قمی |
عباس کعبی |
محمدعلی لیالی |
|
فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی
1561-008X
2019-04-21
24
1
169
193
99613
Original Article
جایگاه کرامت انسانی در جامعه آرمانی قرآنی
The Position of Human Dignity in the Qur’anic Ideal Society
امان الله شفایی
aman.shafa@yahoo.com
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم- \پژوهشگر جامعة المصطفی العالمیه
آرمانشهرها ذاتاً مبتنی بر ارزشها هستند و هیچ نظریه آرمانی بدون توجه به امور اخلاقی و ارزشی نمیتواند در سطح نظریه آرمانشهری مطرح شود. در میان ارزشها و اخلاقیات، کرامت ذاتی انسان در صدر قرار دارد و در نتیجه مقدم بر دیگر ارزشهاست. این ادعایی است که قرآن کریم نیز بدان پرداخته است. ایده اصلی نوشتار حاضر این است که قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع معرفتی اسلام، حاوی الگویی از نظام آرمانشهری است که طبعاً کرامت انسان، روح آن را تشکیل میدهد. شاید بتوان با الگوهای نظری متفاوتی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان را در نظام آرمانی قرآن کریم مورد بررسی قرار داد، اما این نوشتار در چارچوب نظریه «آرمان نامحدود» محمدباقر حکیم که برگرفته از قرآن کریم است، سامان داده شده است. یافتهها نشان میدهد که در تمامی مراحل و اصول پنجگانه این نظریه؛ یعنی «پرستش خداوند»، «حرکت آگاهانه»، «حرکت مشقتآمیز»، «تغییر کیفی» و «تغییر کمی» هر دو گونه کرامت ذاتی و اکتسابی حضور روشن و برجستهای دارد و شواهد بسیاری برای آن از آیات قرآن میتوان ارائه نمود. مطالعه کرامت انسانی در چارچوب نظریه آرمان نامحدود، تنها شمهای از ظرفیتهای آرمانشهر قرآنی را نشان میدهد.
Utopias [=ideal places or states] are essentially based on values and no ideal theory can be developed to the level of the utopian theory with no regard to the morals and values. Among values and morals, essential human dignity is put at the top and is thus prior to other human values. This is a claim with which the Holy QurÞÁn has dealt. The real thesis of this article is that the Holy QurÞÁn as the most important epistemological source includes a model of utopian system which is naturally constituted by human dignity. One may study the essential and acquired human dignity within the ideal system of the Holy QurÞÁn by means of different theoretical paradigms. However, this article has been organized within the framework of Muhammad BÁqir Íakim’s theory of ‘unlimited ideal’ which is derived from the Holy QurÞÁn. The findings show that in all stages and five principles of this theory, i.e. ‘worship of God’, ‘conscious movement’, excruciating movement’, qualitative change’ and ‘quantitative change’, both natural and acquired forms of dignity are clearly present for which many Quranic evidence can be offered. Studies on human dignity within the framework of the theory of ‘unlimited ideal’ show only glimpses of the capacities of the Qur’anic utopia.
https://mag.rcipt.ir/article_99613_afbe54795c909df8f50d2c47b7b16fd7.pdf
کرامت انسان
کرامت ذاتی
کرامت اکتسابی
جامعه آرمانی
قرآن کریم
Human dignity
essential or natural dignity
acquired dignity
Ideal Society
the Holy Qur’an