@article { author = {Imāmi, Murtiḍā and Sartakhti,, Muhammad Jawād and Layāli, Muhammad Ali}, title = {The Governmental Theory of the Occultation Period According to Sheihk Mufid}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {4}, pages = {51-68}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The governmental theory of the Occultation Period in the thoughts of the Shi’i jurisprudents (faqihs) is based on a series of theoretical principles according to which one can recognize Shi’i jurisprudents’ views of the government in the Period of Occultation. Some of these principles are taken to be among the definite principles agreed upon by the majority of jurisprudents. Sheikh Mufid is one of the early distinguished Shi’i jurisprudents who has raised some speculations on government and holds certain views about the rule and government in the Period of Occultation which can be recognized and reformulated in the Shi’i political thought and jurisprudence. Sheikh Mufid’s theory of government and sovereignty in the Occultation Period rests upon certain principles and elements which can be recounted as the following: 1. A maximal view of religion. 2. Comprehensiveness of religious judgements (rulings); judgements being of two kinds: newly passed and confirmed previously established. 3. They extend to cover all aspects of personal and social lives. 4. The explanation of the position of reason and its scope in governmental principles. 5. Rule over people is exclusive to God. 6. The pronouncement and enactment of the Divine laws and commandments are entrusted to certain righteous people who are also appointed as rulers by God, this being the extension of the rule and sovereignty of the Infallible Imams; and 7. The priority of the rule of a Muslim jurist in the Period of Occultation according to the rational and textual reasons. This article seeks to explain the principles of the rule and sovereignty in the Period of Major Occultation in accordance with the views of Sheikh Mufid.}, keywords = {theory of government,the guardianship of the Muslim jurist,Sheikh Mufid,the Period of Major Occultation}, title_fa = {تئوری حکومتیِ عصر غیبت براساس دیدگاه شیخ مفید(ره)}, abstract_fa = {تئوری حکومتیِ عصر غیبت در اندیشه فقهای شیعه مبتنی بر یک سلسله اصول و مبانی نظری است که با تکیه بر آنها می توان نظرات فقهای شیعه درباره حکومت در عصر غیبت را شناخت. برخی از این مبانی و اصول در نظریة فقهای شیعه از اصول مسلم و قطعی و اتفاقی (اجماعی) پنداشته می شود. «شیخ مفید» نیز از فقهای برجسته و متقدم شیعه است که درباره حاکمیت و حکومت در عصر غیبت، دارای تئوری حکومتی و نظراتی است که در قالب اندیشه و فقه سیاسی شیعه قابل بازشناسی و تدوین است.تئوری شیخ مفید در باره حاکمیت و حکومت در عصر غیبت بر مبانی و اصولی استوار است که عبارتند از: نگاه حداکثری به دین، جامعیت و تأسیسی بودن دستورات دینی و توسعه قلمرو آن در تمامی عرصه های زندگی فردی و اجتماعی، تبیین جایگاه عقل و قلمرو آن در مبانی حکومتی، انحصار حاکمیت و حکومت خداوند بر مردم، تنفیذ و ابلاغ احکام اولیای الهی از جانب خداوند به منظور حکمرانی بر مردم و گسترة ولایت و حاکمیت معصومین: و اولویت حکومت فقیه در عصر غیبت براساس ادله عقلی و نقلی. این مقاله در صدد تبیین اصول و مبانی حاکمیت و حکومت در عصر غیبت، بر اساس دیدگاه های شیخ مفید است.}, keywords_fa = {تئوری حکومت,ولایت فقیه,شیخ مفید,عصر غیبت}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_93775.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_93775_5bf33e391fb474b1191026d1a38fc435.pdf} }