@article { author = {Ka'bi, ʻAbbās and ZARVANDI, HOSEIN}, title = {Exploring the Governmental Supervision in the cases of Government Officials and Privacy}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {5-30}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The government supervision of state officials-which is widely accepted-in many cases violates the government officials' privacy. In such cases, with regard to the main principle of privacy that respecting citizen's privacy is necessary and its violation is forbidden, it is inevitable to set clear criteria for the extent of governmental intrusion of government officials' privacy thereby the permissible cases of privacy violation are determined. Taking privacy as a "new issue" in jurisprudential sources and coming to the fore of such concepts as 'emergency and necessity', 'harm', 'expediency', 'preserving the system' as certain criteria for supervision and the possibility of confusion between them all make it necessary to conduct this inquiry. On the other hand, the extent to which the government can exert its supervision of the state officials' privacy as well as delimiting the government's intrusion of officials' privacy are another important issues for which it is necessary for us to seek governmental jurisprudential explanation, for the issue has not been of serious concern thus far and it may be open to serious scientific confusions in its explanations. In this article, while the abovementioned concepts as certain criteria-on which the government is permitted to intrude the government official's privacy to exert its supervision-are carefully studied, the scope of its supervision is also explained.}, keywords = {Supervision,Privacy,expediency,Government,government officials}, title_fa = {واکاوی نظارت حاکمیت در مسأله کارگزاران و حریم خصوصی}, abstract_fa = {در نظارت حکومت بر کارگزاران ـ که همگان بر لزوم آن اذعان دارند ـ در بسیاری از موارد نظارت ملازم با نقض حریم خصوصی کارگزاران است. در چنین مواردی با توجه به اصل اولی در حریم خصوصی ـ مبنی بر لزوم احترام و ممنوعیت نقض آن ـ ناگزیر از تعیین ملاک یا ملاک‌های روشن برای دخالت حکومت در حریم خصوصی کارگزاران هستیم تا بدین وسیله موارد مجاز نقض حریم خصوصی کارگزاران مشخص شود. «عنوان نو» بشمارآمدن حریم خصوصی در منابع فقه و مطرح‌بودن مفاهیم «اضطرار و ضرورت»،«ضرر»، «مصلحت» و «حفظ نظام» به عنوان ملاکات نظارت در این مسأله و امکان خلط آنها با یکدیگر چنین تحقیقی را ضروری و لازم می‌نماید. از سوی دیگر، قلمرو نظارت حکومت بر حریم خصوصی دولتمردان و تعیین حدود و ثغور مجاز ورود به حریم خصوصی کارگزاران، پس از تعیین ملاک نیز از دیگر مسائل بسیار مهمی است که تبیین موضع فقه حکومتی درباره آن ضروری است که بطور شایسته بدان پرداخته نشده و ممکن است خلط‌ها و آشفتگی‌های علمی در تبیین آن رخ بدهد. در این نوشتار ضمن بررسی مفاهیم «اضطرار و ضرورت»، «ضرر»، «مصلحت» و «حفظ نظام» به عنوان ملاک‌های ورود حکومت به حریم خصوصی کارگزاران در مقام نظارت، حدود و ثغور قلمرو مجاز نظارت نیز تبیین شده است.}, keywords_fa = {نظارت,حریم خصوصی,مصلحت,حکومت,کارگزاران}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92557.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92557_f0409b1a347e050f895d8867892d21e0.pdf} }