@article { author = {Kamāli Ardakānī, Hamid and Musavi Ruknī, Seyyed ‘Ali Asghar and Rāghebī, Muhammad ‘Ali and Malekafzalī Ardakānī, Muḥsen}, title = {The Position of the [declaration of] Repudiation to the Polytheists in the Foreign policy of the Islamic Government from the Perspective of Islamic Fiqh}, journal = {Islamic Government}, volume = {21}, number = {3}, pages = {61-86}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Islam have issued different verdicts regarding the relations between Muslims and non-Muslims. On the one hand, Islam has not permitted infidels and polytheists to have power and authority (dominance) over any Muslim individuals, and considered benevolence and good conduct towards non-Muslims who do not wish to go to war against Muslims as something ideal on the other. Nevertheless, it urges Muslims to go to holy war against those enemies who violate any agreements and treaties, asking them not to show any respect to their agreements and treaties anymore thereof, and to declare repudiation to them. This declaration of repudiation to polytheists as well as the holy war (jihÁd) is one of the Divine Commandments that is recounted as one of the principles of the Islamic government’s foreign policy. The fact is that the issue of the declaration of repudiation to the infidels and enemies of Islam is the one which has been neglected in the history of Islam, but it was revived when the Islamic Revolution gained victory especially with respect to the approach Imam Khomeini developed towards it. This verdict is supported strongly by numerous jurisprudential arguments based on the Qur’anic verses of which one can refer to the ones purporting to suggest repudiating polytheists, staying clear of the worship of the Rebel, the necessity of preparing against the enemies of Allah, arousing their anger, and raising petition. The concept of polytheism, and the idea of treating a polytheistic system of government as the one which rises against or opposes Islam are among the issues which have escaped notice and which the present article seeks to explain; for repudiating polytheists is often interpreted from a narrow view of repudiating personal and creedal polytheism and the duty of the Islamic government is overshadowed in this regard.}, keywords = {repudiating polytheists,polytheistic system,Islamic Government,Foreign Policy,avoiding the Rebel}, title_fa = {جایگاه اعلان برائت از مشرکان در سیاست خارجی حکومت اسلامی از منظر فقه اسلامی}, abstract_fa = {اسلام درباره روابط مسلمانان با غیر مسلمانان دستورات مختلفی دارد. از طرفی قبول ولایت کفار و مشرکان را برای هیچ مسلمانی نپذیرفته و از طرف دیگر نیکی به غیر مسلمانانی را که با مسلمانان سر جنگ ندارند، مطلوب دانسته است. از جهتی نیز نسبت به دشمنانی که هیچ‎گونه پیمانی را پایبند نیستند دستور جهاد داده، پیمان‎های آنها را محترم ندانسته و از آن اعلان بیزاری نموده است. اعلان برائت از مشرکان دین ستیز از دستورات خداوند است که در کنار جهاد با دشمنان از اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی محسوب می‎شود. حقیقت این است که اعلان تبری از دشمنان دین مساله‎ای است که تا حد زیادی در طول تاریخ اسلام مغفول مانده و با شروع انقلاب اسلامی با توجه به رویکرد امام خمینی1 جان تازه‎ای گرفت. این حکم دارای پشتوانه‎های فقهی متعددی برگرفته از آیات قرآن است که در این راستا می‎توان از آیات سوره برائت، اجتناب از طاغوت، لزوم آمادگی در برابر دشمنان، به خشم در آوردن آنها و فریاد تظلم خواهی نام برد. بررسی مفهوم مشرک و نگاه ویژه به نظام شرک به عنوان نظامی که به تقابل با اسلام بر می‎خیزد، از مسائلی است که کمتر بدان پرداخته شده و این مقاله در صدد تبیین آن است؛ چراکه برائت از مشرکان غالباً با نگاه محدود تبری از شرک فردی و اعتقادی تفسیر می‎شود و وظیفه حکومت اسلامی در این زمینه نادیده انگاشته می‎شود.}, keywords_fa = {برائت از مشرکان,نظام شرک,حکومت اسلامی,سیاست خارجی,اجتناب از طاغوت}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_91594.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_91594_aef18ba7a89d3ba6cd64f901b4599f99.pdf} }