@article { author = {torkashvand, afsaneh and Qayyumzādeh, Mahmūd and heidari, abbasali}, title = {The Role of Expediency in Realizing the Abolute Guardianship (authority) of the Muslim Jurist}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {3}, pages = {95-118}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Expediency can be defined as doing any task which is to the material and spiritual interests of individuls and groups in society. Religious denominations hold the belif that expedincy plays a significant role in law making. However, there are disagreements on the scope of it and the divine judgements have been established on the basis of common interests and harms. Since the Muslim guardian jurist cannot solve all governmental problems only by means of primary rules, hence giving him more power and authority and taking him in position and status as identical with the Prophet and Infallible Imams, he can be granted actually an authority and rule as well as the right to benefit from the primary and secondary rules in such a way that he can find solutions to many new matters (masÁÝil mustahditha) in the modern word by making claims regarding the eternal and all-embracing aspects of religion. This research work seeks to provide an answer to the question 'what role expediency plays in realizing the absolute guardinship (of the Muslim jurist)'. Since so many researches have been made on the idea of the guardinship of the Muslim jurist and expediency separately, there has been no mention of the studies about the relation between these two concepts. Thus, it seems necessary to conduct a research on this issue.}, keywords = {the absolute guardianship of the Muslim jurist,the maxim of expediency}, title_fa = {نقش مصلحت در فعلیت دادن ولایت مطلقه فقیه}, abstract_fa = {مصلحت عبارت است از هر کاری که به سود و صلاح مادی یا معنوی فرد و جامعه باشد. مذاهب اسلامی معتقدند مصلحت نقش اساسی در تشریع احکام دارد، اما در مورد گستره آن اختلاف نظر وجود دارد و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد پایه­ریزی شده است. از آنجا که ولایت فقیه با احکام اولیه نمی­تواند همه مشکلات و مسائل حکومتی را حل کند، ازاین­رو، با افزودن اقتدار و هم­شأن­دانستن ولی فقیه با پیامبر و امامان معصوم: در اعمال ولایت، باید او را صاحب ولایت و حکومتی نمود تا در کنار احکام اولیه از احکام ثانویه و قاعده مصلحت کمک بگیرد تا بتواند با ادعای جاودانگی و جامعیت دین، در دنیای مدرن، بسیاری از مسائل مستحدثه را حل کند. این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که مصلحت در فعلیت­دادن ولایت مطلقه چه نقشی دارد؟ از آنجا که تحقیقات زیادی در مورد ولایت فقیه و مصلحت بصورت مجزا انجام شده است، اما به بررسی ارتباط این دو هیچ اشاره­ای نشده است. بنابراین، ضروری است تا تحقیقی در این باره انجام شود.}, keywords_fa = {ولایت مطلقه فقیه,قاعده مصلحت}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_85712.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_85712_6cb4fa3ecdea93251b98d123737cacb2.pdf} }