@article { author = {taheri, mahdi and safiShalamzari, saeed}, title = {The Nature of Political Jurisprudence (Fiqh)}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {5-28}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The association of the three elements “Imamate”, “community”, and “religiosity” within the social framework of Iran resulted in the victory of the Islamic Revolution of Iran. The revolution paved the Shi’i thought with its main elements and ramifications to find its way into the political arena of the world. Thus, one can explain and defend the main element of the Shi’i society, i.e. the position of ‘Imamate’ and ‘guardianship’ (wilÁyah) by means of kalÁm and jurisprudence (fiqh). However, political jurisprudence inevitably makes its practical appearance widely in almost all components of politico-social system. It seems that nowadays the main question in political jurisprudence is not to be grounded in the possibility of the guardianship or authority of faqih. Rather, the explanation of the way in which this guardianship is exercised in society is considered to be the most fundamental task of political thought. Accordingly, in this article an attempt has been made at the first to touch on the nature of political jurisprudence in detail while giving definitions of fiqh and politics.}, keywords = {Fiqh,Politics,Political fiqh,Society}, title_fa = {ماهیت فقه سیاسی}, abstract_fa = {همراهی سه رکن «امامت»، «امت» و «دیانت» در ایران به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی منجر گردید. این انقلاب، موجب شد تا تفکر شیعه در ارکان و اجزاء به صحنه جامعه سیاسی عالم ورود یابد. ازاین رو، شاید بتوان به کمک کلام و فقه، رکن اساسی جامعه شیعه؛ یعنی جایگاه امامت و ولایت را تبیین نموده و از آن دفاع کرد، لکن در اجزای نظام سیاسی و اجتماعی، راهی جز حضور گسترده فقه سیاسی در صحنه عمل نیست. به نظر می رسد که امروزه پرسش اساسی در فقه سیاسی نباید بر امکان حاکمیت فقیه در عصر کنونی باشد، بلکه تبیین چگونگی اعمال این حاکمیت در عرصه اجتماع از اساسی-ترین رسالت‌های فقه سیاسی به شمار می آید. بر این اساس، در این مقاله تلاش بر آن است تا در گام نخست، ضمن ارائة تعریفی از فقه و سیاست، ماهیت فقه سیاسی به صورت مبسوط، مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {فقه,سیاست,فقه سیاسی,جامعه}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95478.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95478_a811207b1702d9f22f30af1eadc68413.pdf} } @article { author = {Sikhāwati, Naṣrullāh}, title = {Fiqh and the Conflict between the Will of the Majority and That of the Minority in the Basic Social Strata}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {29-48}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Conflict between the will of the majority and that of the minority in an Islamic system of government can be conceived to occur in the basic social strata or in certain other social strata. If the conflict occurs in the basic social strata like the challenge to the legitimacy or the authority of the Islamic system itself, then both the institution of ‘leadership’ and the Islamic system are bound to withstand the challenge, no matter they are opposed by the majority or the minority. In regards to certain large scale issues, if the conflicts occur in basic or underlying levels, again the Islamic system should not retreat. However, if these kinds of conflicts and challenges do not do any harm to the Islamic system and the divine laws, one should show flexibility towards them.Conflicts and contradictions can be conceived in large or small scale social strata and in relation to fundamental issues among groups, parties, councils, and, last but not least, among the minority and the majority. This research seeks to study the fiqhi (jurisprudential) solutions for the abovementioned challenges only in the basic social strata.}, keywords = {Islam,Islamic system,political system,social system,Fiqh,conflict,will,Majority,Minority}, title_fa = {فقه و تزاحم خواست اکثریت و اقلیت در لایه های بنیادین}, abstract_fa = {تزاحم میان خواست اکثریت و اقلیت در نظام اسلامی، گاهی در لایه های بنیادین اجتماعی و گاهی در غیر آن متصور است؛ چنانچه این تزاحم در لایه های بنیادین قرار بگیرد، نظیر آن که چالش بر سرِ اصل نظام اسلامی باشد. در این صورت، رهبری و نظام اسلامی باید از خود، مقاومت نشان بدهند؛ خواه اکثریت در برابر آن باشند یا اقلیت. لکن تزاحم در مسائل کلان، چنانچه به سطوح اصلی و بنیادین بینجامد باز هم نباید نظام، عقب نشینی کند. امّا اگر این نوع تعارض ها به اصل نظام و قوانین الهی خدشه وارد نمی کند، باید در برابر آنها انعطاف نشان داده شود.تزاحم در لایه های خرد و کلان و مسائل بنیادین میان گروه ها، احزاب، شوراها و بالأخره میان اقلیت و اکثریت تصور دارد. این تحقیق درصدد است برخی از راه حل های فقهی چالش های یادشده را تنها در حوزة بنیادین بررسی و ارائه نماید.}, keywords_fa = {اسلام,نظام اسلامی,نظام سیاسی,نظام اجتماعی,فقه,تزاحم,خواست,اکثریت,اقلیت}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95480.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95480_8684bd9d4badd014520d2ddbc862d5fd.pdf} } @article { author = {Mousazadeh, Ebrahim}, title = {A Systematic Study of Common Law in the Political Jurisprudence of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {49-70}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The internal coherence of any scientific discipline and its capacity to meet the needs it creates is based on the fact that whether the discipline in question enjoys what can be termed as “system” or not. As long as a scientific discipline based on a governing world-view does not enjoy a system, it neither can meet the needs nor can be identified as orderly and consistent components in a form of independent scientific knowledge. Rather, it will face conflicts and challenges in its internal mechanism. “Public law” as a specialized discipline which has its roots in the West enjoys coherent sources, foundations, principles, objectives (aims), identity, character and certain classification. However, it must be admitted that the systematic design of the public law within the large-scale legal and jurisprudential system of the Islamic republic of Iran is based on a revision and rethinking of the elements, concepts, fundamentals, resources of the public law and the elements corresponding to the basic norms governing the constitution of the Islamic republic of Iran in order to devise an independent, coherent and efficient branch of knowledge in line with the legal substructures in such a way that it can meet the needs of the Islamic Republic.}, keywords = {political jurisprudence (fiqh),public law,Constitution,basic norms,State,Sovereignty,Islamic Government}, title_fa = {نظام وارة حقوق عمومی در فقه سیاسی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {انسجام درونی هر رشته علمی و قابلیت پاسخگویی آن به نیازهای برآمده از آن، منوط به برخورداری آن رشته از نظام واره می باشد. تا زمانی که یک رشته علمی مبتنی بر جهان بینی حاکم بر آن، نظام واره نداشته باشد، نه می تواند پاسخگوی نیازها باشد و نه می تواند به عنوان اجزای منظم و همسو، در قالب یک دانش مستقل علمی شناسایی شود، بلکه همواره در درون خود با تعارضات جدی مواجه خواهد شد. «حقوق عمومی» به عنوان یک رشته تخصصی، در مغرب زمین و در مهد پیدایش خویش دارای منابع، مبانی، اصول، اهداف، شناسه، مشخصه و رده بندی معیّن و همسو با هم می باشند، اما باید اذعان نمود که طراحی نظام واره برای حقوق عمومی در درون نظام کلان حقوقی و فقهی جمهوری اسلامی ایران، منوط به بازخوانی مجدد ارکان، عناصر، مفاهیم، مبانی و منابع حقوق عمومی و تولید عناصر منطبق با هنجارهای بنیادین حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد تا دانشی مستقل، منسجم و کارآمد و البته همسو با سایر زیرساخت های حقوقی، طراحی و در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور عمل نماید. }, keywords_fa = {فقه سیاسی,حقوق عمومی,قانون اساسی,هنجارهای بنیادین,دولت,حاکمیت,حکومت اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95481.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95481_86c6cfc76f15406f98840a1b7e55370e.pdf} } @article { author = {eizadifard, ali akbar and Huseinnejād, Sayyid Mujtabā}, title = {A Jurisprudential Study of the ‘Enjoining the Good’ and ‘Forbidding the Evil’ in the Cyberspace}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {71-98}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Given the fact that there occur massive illegal and forbidden (abominable) acts in the cyberspace which extend far beyond of what we can call the forbidden acts of a traditional kind, it seems necessary to attach great importance to the [religious] obligation ‘enjoining the good’. In this research work, having made clear the necessity of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace and in the Internet, the following questions have been scrutinized: ‘Can ‘enjoining the good’ pose the requirement that the access to the Internet has to be forbidden?’ Can ‘efficacy’ condition which is missing in many cases be a contributing factor in collapsing the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace? Are the triple levels of enjoining the good and forbidding the evil in cyberspace obligatory as their traditional counterpart? Given the supposition that enjoining the good in cyberspace is obligatory, is the fulfilment of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ peculiar to the real and traditional context? Is it possible to put to use the triple levels of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ in cyberspace or the Internet? Some answers can be given to the questions above. First, disconnecting the Internet or forbidding access to the Internet by way of the performance of the obligation ‘enjoining the good and forbidding the evil’ seems to be in contradiction to the purport of certain verses and traditions, the wise course of action and the encouragements to seeking knowledge. Second, though enjoining the good is conditioned by the possibility of efficacy, but the instant nature of possibility of efficacy is not a condition. Third, reason dictates that enjoining the good and forbidding the evil is obligatory and given the supposition that enjoining the good is an obligation is substantiated only by textual proofs and given the applicability of the arguments and refinement of the basis of the ruling (tanqiÎi manÁt ), is an obligation. Fourth, putting the triple levels of enjoining the good to use in cyberspace is possible as it is the case with filtering which is an instance of the third level of the obligation ‘enjoining the good’.}, keywords = {enjoining the good,forbidding the evil,the Internet,wise course of action,the applicability of the arguments,refinement of the basis of the ruling,Intellect}, title_fa = {بررسی فقهی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی}, abstract_fa = {با توجه به حجم وسیعی از منکرات در فضای مجازی که دایره شمولیت آن به مراتب بیشتر از نوع سنتی آن است، لازم است به فریضه امر به معروف در آن اهمیت زیادی داده شود. در این تحقیق، پس از روشن شدن ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در فضای اینترنتی و سایبری، این سؤالات مورد مداقه قرار گرفته اند که آیا مقتضای امر به معروف می تواند قطع اینترنت را به دنبال داشته باشد؟ آیا احتمال شرطیت تأثیر که در بسیاری از مواقع مفقود است، می تواند موجب سقوط وجوب امر به معروف و نهی منکر در فضای مجازی شود؟ آیا مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی، همچون نوع سنتی از آن واجب است؟ بر فرض وجوب امر به معروف در فضای مجازی، آیا ظرف تحقق امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به فضای سنتی و واقعی دارند یا اینکه علاوه بر آن، امکان اجرای مراتب آن در فضای سایبری و اینترنتی نیز می باشد؟ اولاً: قطع اینترنت از باب امر به معروف، برخلاف اطلاق آیات و روایات، بنای عقلاء و ترغیب به علم و دانش است. ثانیاً: گرچه امر به معروف، مشروط به احتمال تأثیر می باشد، ولی دفعی بودن احتمال تأثیر، شرط نیست. ثالثاً: به حکم عقل، امر به معروف نیز در فضای مجازی واجب است و بر فرض اینکه وجوب امر به معروف، تنها مستند به ادله نقلیه باشد، با توجه به اطلاق ادله و تنقیح مناط، واجب است. رابعاً: امکان اجرای مراتب سه گانة امر به معروف؛ همچون فیلترینگ که از جملة مصادیق مرتبه سوم از امر به معروف است، در فضای اینترنتی وجود دارد.}, keywords_fa = {امر به معروف,نهی از منکر,اینترنت,بنای عقلاء,اطلاق ادله,تنقیح مناط,عقل}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95482.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95482_994a300f6bfd73faabb4ce92d6972f98.pdf} } @article { author = {Houshmand, Husein and Jāwer, Husein}, title = {An Investigation into the Limits of Retaliation by the Islamic Government Based on the Quranic Verses}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {99-128}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Defending the Islamic state against the attacks launched by enemies is considered a legal defense at the international level and one of the definite rights of the people. In addition to defending, some countermeasures can be essential and justifiable. A question arises here: Is the Islamic state able to organize and carry out all-out retaliatory attacks and take countermeasures against the attacks that may be launched by the enemies? In fact, the answer to the question lies in the acceptance of the permission for retaliation at the international level and in connection to the foreign relations of the Islamic state. In case the answer to the above question is positive, the second question arises: To what extent are these measures permissible and what are the possible obstacles?It seems that retaliation can be made possible as it is the case with the realms of the private or criminal law and those of the international relations and the belligerent countries (states) or movements. Despite the appropriate aspects of the matter in question, the process of exercising the rule ‘retaliation’, in respect of ‘target’, against civilians (non-military targets) and the enemy captives and in respect of ‘method’ in dealing with inhuman methods as well as the use of weapons of mass destruction may face restrictions and prohibitions. Except for the realm of creating knowledge and acquisition of knowledge of production which can serve to terrify the enemy, there might be the case when it is not permitted to retaliate. In addition, in the present situation, this very last view is consistent with the higher interests and expediencies of the Islamic system. The article at hand seeks to cast light on the issue of the process of the rule of giving permission for ‘retaliation’ by the Islamic government from the QurÞanic viewpoint as well as the restrictions and obstacles involved.}, keywords = {retaliation,Oppression,recompense,preventive retaliation,Islamic Government}, title_fa = {بررسی حدود مقابله به مثل حکومت اسلامی بر اساس آیات قرآن}, abstract_fa = {در قبال تهاجم دشمنان به کیان نظام اسلامی؛ به ویژه در محیط بین المللی، دفاع مشروع، از نخسین حقوق مسلم به شمار می‌رود. ممکن است علاوه بر دفاع، اقدامات متقابلی هم ضرورت و توجیه داشته باشد. سؤالی که مطرح می شود این است که آیا نظام اسلامی می تواند، در قبال اقدامات تهاجمی دشمن، به صورت متقابل، اقدامات تهاجمی را ساماندهی و عملیاتی کند؟ در حقیقت پاسخ به این پرسش، در پذیرش قاعده جواز مقابلة به مثل، در قلمرو بین المللی و ارتباطات خارجی دولت اسلامی است. در صورتی که پاسخ به این پرسش مثبت باشد، پرسش دوم این است که این اقدامات در چه محدوده ای، مجاز و موانع احتمالی آن کدام است؟به نظر می‌رسد مقابله به مثل، همچون حوزه های حقوق خصوصی و کیفری و در قلمرو روابط بین المللی و در مورد دولت ها یا جنبش های متخاصم هم امکان پیدا کند. به رغم وجود مقتضی در این باره، ممکن است جریان قاعده مقابله به مثل، از «جهت هدف»، نسبت به غیر نظامیان و اسرای دشمن و «از جهت روش»، در مورد روش های غیر انسانی و استفاده از سلاح های کشتار جمعی با محدودیت ها و ممنوعیت هایی مواجه باشد. به جز در ساحت دانش افزایی و کسب دانش تولید که می تواند ارهاب و ارعاب دشمن را به دنبال داشته باشد، ممکن است حکم عدم جواز جاری بشود و بعلاوه در وضع کنونی نیز این دیدگاه با مصالح عالیه نظام اسلامی نیز موافق است.جریان قاعده جواز مقابله به مثل توسط حکومت اسلامی در پرتو قرآن و بررسی محدودیت ها و موانع آن از موضوعات مطرح در نوشتار حاضر است.}, keywords_fa = {مقابله به مثل,اعتداء,جزای به مثل,مقابله به مثل پیشگیرانه,حکومت اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95483.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95483_432845e7f1e17ac2302f17b2f686caeb.pdf} } @article { author = {baharluee, siamak and Ra‘i Dehaqi, Mas‘oud}, title = {Fixed and Changing Criteria and Instances in Mutahhari’s Thoughts}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {129-154}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Approximately four decades have elapsed since the Islamic government was established in Iran. Nowadays one of the most important topics of discussion in which the Islamic government and the legislature are involved is the degree and kind of affinity between the Islamic government and the society’s established custom. No doubt, discussions on the extent to which the Islamic precepts and rulings are related to the established custom of society makes it a jurisprudential and juridical necessity to bring fixed and changing rulings up for discussion. The reason for this necessity lies in the fixed and changing needs of human beings. One of the contemporary thinkers who fully realized the significance of ‘time and place’ in the realm of religion was Shahid MurtiÃÁ MuÔahhari whose concerns for these matters appeared in a collection of issues raised under the title of “Islam and the Exigencies of the Age”. In this research work the criterion of affinity between the fixed and changing rulings have been investigated from MuÔahhari’s viewpoint and concerning the concept ‘fixed’ and ‘changing’ some relevant cases from among his works have been scrutinized. Among these criteria one can refer to the idea of paying attention to the progress and development in Islamic societies, putting emphasis on the common interests, and considering the spirit of the Islamic Law (shariÝah). Having conducted the research, a conclusion has been drawn that a review of Shahid MuÔahhari’s thought reveals the fact that accepting the exigencies of the age and attending the fixed and changing criteria in drawing up Islamic laws will be the solution to the problems in the field of ‘authorized interpretation (ijtihad)’and expertise (fiqÁha) in the legal, social and political realms of the Islamic government.}, keywords = {exigencies of the age,established custom,authorized reasoning,Fixed,changing,Shahid MuÔahhari}, title_fa = {معیارها و مصادیق ثابت و متغیر در اندیشة شهید مطهری}, abstract_fa = {حدود چهار دهه از حکومت اسلامی در ایران می گذرد و اکنون یکی از مهمترین مباحثی که حکومت و قانونگذاری اسلامی با آن روبروست، نوع، میزان و چگونگی پیوستگی این حوزه با عرف جامعه است. بحث از میزان ارتباط احکام اسلامی با عرف، بی تردید بحث احکام ثابت و متغیر را در دوران معاصر، ضرورتی اجتهادی و فقهی می نماید. دلیل این ضرورت نیز نیازهای ثابت و متغیری است که در آدمیان وجود دارد و یکی از اولین کسانی که در دوران معاصر، حساسیت مسألة زمان و مکان در حوزه دین را به خوبی دریافت، شهید آیةالله «مرتضی مطهری» است که حاصل حساسیت ایشان، مجموعه مباحثی بود که تحت عنوان «اسلام و مقتضیات زمان» مطرح نمود. در این پژوهش، معیار پیوستگی احکام ثابت و متغیر، از دیدگاه شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفته و سپس در محورهای ثابت و متغیر، مواردی چند از میان آثار ایشان بازبینی شده است. از این معیارها، می توان به توجه به مصلحت، حفظ آبروی جامعه اسلامی، توجه به پیشرفت و توسعه در جوامع اسلامی، تکیه بر منفعت جمعی و مد نظر قراردادن روح شریعت اشاره کرد. در سرانجام این تحقیق، این نتیجه گرفته شده است که بازنگری در اندیشه شهید مطهری در پذیرفتن مقتضیات زمان و توجه به معیارهای ثابت و متغیر در وضع قوانین اسلامی، کلید حل بسیاری از مشکلات حوزه اجتهاد و فقاهت در عرصه های حقوقی، اجتماعی و سیاسی حکومت اسلامی خواهد بود.}, keywords_fa = {مقتضیات زمان,عرف,اجتهاد,ثابت,متغیر,شهید مطهری}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95484.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95484_0483d3a5db0553771105536bd2594075.pdf} } @article { author = {farāhānifard, Sa‘īd and Bigdeli, Waḥid}, title = {Economical Functions of Islamic State in Historical Context}, journal = {Islamic Government}, volume = {20}, number = {3}, pages = {155-181}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In studying the concept of Islamic state, whether in theory or in practice, one can find some examples. Islamic states by which we mean those states that are based on ShiÝi school of thought or attributed to ShiÝism, have had different functions and objectives which have made distinctions between governments possible. On the other hand, the functions of Islamic states are also suffering from the blight of rulers’ misconduct, which, in turn, results in their unstable establishment in the geography of the Muslim world. This, in turn, has brought about an inappropriate management, or rather an inefficient administrative system (a bureaucracy of some kind). Ensuring security and administering justice are the two objectives which have received more considerable attention than other objectives. In contrast, in the field of science, we have witnessed the ShiÝi jurists’ efforts from the period of legislation to the present time. This marks a theoretical distinction between a conceived Islamic state and present states in terms of function, fundamentals and structure. All the abovementioned issues can be traced in the efforts of ShiÝi scholars in establishing a government, whether in theory or in practice.}, keywords = {Islamic state,functions of an Islamic government,Islamic Economics}, title_fa = {کارکردهای اقتصادی دولت های اسلامی در بستر تاریخ}, abstract_fa = {در بررسی مفهوم دولت اسلامی؛ چه در نظر و چه در عمل، نمونه هایی را می توان یافت. دولت های اسلامی که منظور، دولت های مبتنی بر مذهب شیعی و یا منتسب به شیعی می باشند در بستر تاریخ، کارکردها و اهدافی داشته اند که منجر به تمییز حکومت ها از یکدیگر گردیده است. از طرف دیگر، عملکرد دولت های اسلامی نیز گرفتار آفت رفتار حاکمان بوده است؛ آفتی که منجر به استقرار ناپایدار آنها در جغرافیای جهان اسلام گردیده است که خود این امر، منجر به نبود نظام تدبیر شایسته و به عبارت دیگر، دیوان سالاری ناکارآمد گردیده است. تأمین امنیت و پس از آن دادگری، دو هدفی است که دولت ها بیش از دیگر اهداف به آنها توجه داشته اند. از طرف دیگر و در حوزه علم نیز شاهد تلاش فقهای شیعه از دوران تشریع تا زمان کنونی می باشیم که خود گویای تفاوت نظری بین دولت اسلامی متصور با دولت های موجود از منظر کارکرد، مبانی و ساختار می باشد. جملگی موارد فوق را می توان در تلاش اندیشمندان شیعی در تشکیل حکومت؛ چه در مقام نظر و چه در مقام عمل پیدا کرد.}, keywords_fa = {دولت اسلامی,کارکردهای دولت اسلامی,اقتصاد اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_95485.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_95485_f3fcbe3e6ca2a3dbfdc6c4df7b0e6171.pdf} }