@article { author = {Ka'bi, ʻAbbās and ZARVANDI, HOSEIN}, title = {Exploring the Governmental Supervision in the cases of Government Officials and Privacy}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {5-30}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The government supervision of state officials-which is widely accepted-in many cases violates the government officials' privacy. In such cases, with regard to the main principle of privacy that respecting citizen's privacy is necessary and its violation is forbidden, it is inevitable to set clear criteria for the extent of governmental intrusion of government officials' privacy thereby the permissible cases of privacy violation are determined. Taking privacy as a "new issue" in jurisprudential sources and coming to the fore of such concepts as 'emergency and necessity', 'harm', 'expediency', 'preserving the system' as certain criteria for supervision and the possibility of confusion between them all make it necessary to conduct this inquiry. On the other hand, the extent to which the government can exert its supervision of the state officials' privacy as well as delimiting the government's intrusion of officials' privacy are another important issues for which it is necessary for us to seek governmental jurisprudential explanation, for the issue has not been of serious concern thus far and it may be open to serious scientific confusions in its explanations. In this article, while the abovementioned concepts as certain criteria-on which the government is permitted to intrude the government official's privacy to exert its supervision-are carefully studied, the scope of its supervision is also explained.}, keywords = {Supervision,Privacy,expediency,Government,government officials}, title_fa = {واکاوی نظارت حاکمیت در مسأله کارگزاران و حریم خصوصی}, abstract_fa = {در نظارت حکومت بر کارگزاران ـ که همگان بر لزوم آن اذعان دارند ـ در بسیاری از موارد نظارت ملازم با نقض حریم خصوصی کارگزاران است. در چنین مواردی با توجه به اصل اولی در حریم خصوصی ـ مبنی بر لزوم احترام و ممنوعیت نقض آن ـ ناگزیر از تعیین ملاک یا ملاک‌های روشن برای دخالت حکومت در حریم خصوصی کارگزاران هستیم تا بدین وسیله موارد مجاز نقض حریم خصوصی کارگزاران مشخص شود. «عنوان نو» بشمارآمدن حریم خصوصی در منابع فقه و مطرح‌بودن مفاهیم «اضطرار و ضرورت»،«ضرر»، «مصلحت» و «حفظ نظام» به عنوان ملاکات نظارت در این مسأله و امکان خلط آنها با یکدیگر چنین تحقیقی را ضروری و لازم می‌نماید. از سوی دیگر، قلمرو نظارت حکومت بر حریم خصوصی دولتمردان و تعیین حدود و ثغور مجاز ورود به حریم خصوصی کارگزاران، پس از تعیین ملاک نیز از دیگر مسائل بسیار مهمی است که تبیین موضع فقه حکومتی درباره آن ضروری است که بطور شایسته بدان پرداخته نشده و ممکن است خلط‌ها و آشفتگی‌های علمی در تبیین آن رخ بدهد. در این نوشتار ضمن بررسی مفاهیم «اضطرار و ضرورت»، «ضرر»، «مصلحت» و «حفظ نظام» به عنوان ملاک‌های ورود حکومت به حریم خصوصی کارگزاران در مقام نظارت، حدود و ثغور قلمرو مجاز نظارت نیز تبیین شده است.}, keywords_fa = {نظارت,حریم خصوصی,مصلحت,حکومت,کارگزاران}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92557.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92557_f0409b1a347e050f895d8867892d21e0.pdf} } @article { author = {Rabbāni, Mahdi and Huseini, Seyyed Ibrāhim}, title = {Position of the Muslim Jurisconsult's Authorization for Jihād (holy war)}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {31-58}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Muslim jurisconsults have laid down conditions, developed principles and made rulings and elaborated on them. One of these discussions is focused on the role and position of a Muslim jurisconsult and his authorization for JihÁd or holy war, whether this jihÁd is of offensive or defensive kind. Since the conclusion of this discussion is dependent on the condition of the presence and direct participation of the Infallible Imams and their special (appointed) deputies in Jihad, in this article four possibilities for this condition have been discussed among which this possibility that in both kinds of Jihad the condition of the presence and action of the infallible Imam and the Muslim jurisconsult's authorization is the necessary condition for the existence and fulfilment of Jihad, not the condition for its legitimacy or necessity. Therefore, the condition of the presence of the Infallible Imam is not taken to be a condition for the legitimacy of JihÁd so that the Muslim jurisconsult's taking measures in this regard in the period of Occultation are deemed to be illegitimate, and not to be the condition for its necessity so that the Muslim jurisconsult's acts are deemed recommended and unnecessary. Rather, the necessity of JihÁd in relation to this condition is categorical (absolute) and the condition is merely condition of presence, i.e. the fulfilment of JihÁd is not possible without the presence and action of the Muslim jurisconsult. This possibility is consistent with the generalities and applications of the arguments for the necessity of JihÁd on the one hand and the existing expressions in traditions can be justified and explained in the light of it on the other. It is also correspondent with the idea of Muslim jurisconsult in general}, keywords = {legitimacy of JihÁd,the necessity of JihÁd,offensive holy war,defensive holy war,Infallible Imam,Muslim jurisconsult}, title_fa = {جایگاه اذن ولی فقیه در جهاد}, abstract_fa = {فقها برای جهاد شرایط، فروع و احکامی را ترسیم و به بحث درباره آنها پرداخته‌اند از جمله این مباحث نقش و جایگاه ولی فقیه و اذن او در جهاد؛ اعم از جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی است. از آنجا که این بحث، فرع و مترتب بر شرط حضور و مباشرت معصوم یا نایب خاص آن در جهاد است، لذا در این مقاله چهار احتمال درباره این شرط، مورد بررسی قرار گرفته است و این احتمال ترجیح داده شده که در هر دو جهاد، شرط حضور و اقدام معصوم و همچنین اذن و اقدام ولی فقیه شرط وجود و تحقق جهاد است و نه شرط مشروعیت یا وجوب آن. بنابراین، شرط وجود معصوم، نه شرط مشروعیت جهاد است تا اقدام ولی فقیه در زمان غیبت به جهاد، غیر مشروع باشد و نه شرط وجوب است تا اقدام ولی فقیه جایز و غیر واجب باشد، بلکه وجوب جهاد نسبت به این شرط مطلق است و این شرط صرفاً شرط وجود است؛ به این معنا که تحقق عنوان جهاد، بدون حضور و اقدام ولی فقیه ممکن نیست. این احتمال؛ هم با عمومات و اطلاقات ادله وجوب جهاد سازگار است و هم تعابیر موجود در روایات در پرتو آن قابل توجیه و تفسیر است، کما اینکه با عموم ولایت فقیه قابل تطبیق است.}, keywords_fa = {مشروعیت جهاد,وجوب جهاد,جهاد ابتدایی,جهاد دفاعی,امام معصوم,ولی فقیه}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92677.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92677_238f8817941a7ce85b9876f4ba5d7f33.pdf} } @article { author = {Huseinnejād, Sayyid Mujtabā and Munirī Hamzehkulāī, Hamidrīḍā}, title = {A Critical Analysis of the Imperative Rule concerning the Prohibition of Purchasing Foreign Goods in case of its Similar Domestic Product}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {59-86}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {No doubt, one way of entering the realm of resistance economy is to abandon purchasing foreign-made products and to encourage purchasing the home-made or domestic products. For, improvements in economic conditions, maintaining a high level of employment and achieving economic independence is due to selling and buying Iranian products. Accordingly, the explanation of religious law concerning the purchase of foreign products in case of their similar domestic ones can be of great significance. Given the fact that the imperative rule on this issue is not clear according to the available documents, the writers of the article seek to deal with the legal and imperative rule concerning the issue in question. After making analysis of the arguments for the prohibition of the purchase of foreign-made products in case of their similar domestic products, it can be said that such maxims or principles as " not cooperating in sin","prohibition of disturbance in the [Islamic] system", "denial of infidels' dominion and control over the Muslims" and "prohibition of causing a loss / no loss" or "principle of [no] harm" as well as such documents as " forbidding the wrong", " Muhammad bin Ali bin MahbÙb's narration (report) from Imam Hassan Askari" and "logical, rational and consistent usages" all demand that the purchase of foreign-made products be prohibited in case there are similar domestic products. Having these documents into consideration, the Islamic state, the government officials and manufacturers are obliged to encourage the purchase of domestic products and do whatever they can in persuading people to sell and buy their own domestic products.}, keywords = {Purchase,foreign-made products,disturbance in the system,culturization,encouragement}, title_fa = {تحلیل و بررسی حکم تکلیفی حرمت خرید و فروش کالاهای خارجی در صورت داشتن مشابه داخلی}, abstract_fa = {بدون شک از راه‎های ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی، ترک نمودن خرید و فروش کالاهای خارجی و خرید و فروش لوازم و محصولات داخلی کشور است؛ چراکه بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال کشور و تحقق استقلال اقتصادی، در گرو خرید و فروش کالای ایرانی توسط مردم است. بر این اساس، تبیین حکم شرعی خرید و فروش کالاهای خارجی در صورت داشتن مشابه داخلی می‎تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. با توجه به اینکه حکم تکلیفی این مسأله بصورت مستند چندان روشن نیست، نگارندگان بصورت تحلیلی ـ توصیفی به بررسی حکم فقهی و تکلیفی این مسأله می‎پردازند. پس از تحلیل و بررسی ادله حرمت خرید و فروش کالای خارجی در صورت داشتن نمونه داخلی، می‎توان گفت مقتضای قواعدی چون «اعانه بر اثم»، «حرمت اختلال نظام»، «نفی سبیل» و «لاضرر» و نیز مستنداتی مثل «ادله نهی از منکر»، «روایت محمد بن علی بن محبوب از امام حسن عسکری7»، «بنای عقلا و عقل»، حرمت خرید و فروش کالای خارجی در صورت داشتن نمونه داخلی است. همچنین با توجه با این مستندات بر دولت و مسؤولین و تولیدکنندگان نیز واجب است که بر خرید و فروش کالای داخلی، فرهنگ‎سازی و رغبت‎سازی نمایند.}, keywords_fa = {خرید و فروش,کالای خارجی,اختلال نظام,فرهنگ‎سازی,کالای داخلی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92679.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92679_06406afd6f0455f8afec7547faf6411f.pdf} } @article { author = {narestani, mahdi and Zarqi, Musā}, title = {Following a Religious Authority in the Age of Islamic Government Based on the Idea of Appointment}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {87-106}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Figh or Islamic jurisprudence as a discipline with its certain subjects of study such as the actions and practices of legally competent persons can be divided into two general categories: the jurisprudence of liturgical acts and jurisprudence of transactions. Muslim jurists believe that it makes no difference to follow religious authorities in these two areas and there is no problem with multiple authorities in this regard. However, what needs to be investigated more is that in case of forming an Islamic government at the time of Occultation and with regard to the issue of leadership of the fully competent Muslim jurisconsult and the process of passing Islamic laws in this form of government on the basis of the decrees (fatwas) issued by these religious authorities, the question is whether there is the duality of religious authority and leadership in all or some sections of jurisprudential issues or not. Having been based on the idea of appointment of the fully competent Muslim jurisconsult in the period of Occultation and making references to the books, this writing has been organized drawing upon articles and treatises about the guardianship of the Muslim jurist and relevant issues of independent reasoning (ijtihÁd) and following a religious authority. The findings of the present research show that if an Islamic government is formed under a fully competent Muslim jurist on the basis of the idea of appointment, there would be no duality as of authority and leadership between the rulings concerning the jurisprudence of interactions and all rules and laws are binding for people of all classes. In regards to the rulings concerning the jurisprudence of liturgical acts there are two theories: some of those who follow the idea of appointment consider the position of issuing fatwa (juristic decrees) as peculiar to the Muslim guardian jurist while others hold the view that Muslim jurists are independent in case of the jurisprudence of ritual acts and there is still a duality of authority and leadership.}, keywords = {appointment,following a religious authority,leadership,ritual acts,transactions}, title_fa = {تقلید در عصر حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه انتصاب}, abstract_fa = {علم فقه با موضوع افعال مکلفین در یک تقسیم‌بندی به دو عنوان کلی فقه عبادات و معاملات تقسیم می‌گردد که در بیان فقها، تقلید در این دو حوزه هیچ تفاوتی نداشته و تعدد مرجعیت هیچ منعی ندارد. اما آنچه نیازمند بررسی بیشتر است، اینکه در صورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و با توجه به بحث رهبری فقیه جامع‌الشرائط و تصویب قوانین اسلامی در این حکومت بر مبنای فتاوای ایشان آیا هنوز هم دوگانه مرجعیت و رهبری در تمام یا برخی از ابواب فقه وجود دارد یا خیر؟ این نوشتار با مبنا قرار دادن اندیشه انتصاب فقیه جامع‌الشرائط در عصر غیبت و با مراجعه به کتاب‌ها و مقالات مطرح‌شده پیرامون ولایت‌ فقیه و مباحث مرتبط به اجتهاد و تقلید سامان یافته است. برآیند پژوهش حاضر آن است که در صورت تشکیل حکومت اسلامی با رهبری فقیه جامع‌الشرائط بر مبنای اندیشه انتصاب، در احکام مرتبط به فقه معاملات، دوگانه‌ای به ‌عنوان مرجعیت و رهبری وجود ندارد و قوانین برای همگان لازم الاتباع هستند. در باب احکام مرتبط به فقه عبادات دو نظر وجود دارد: برخی از پیروان اندیشه انتصاب، سمت افتا را منصب خاص ولی فقیه می‌دانند، اما از نگاه برخی دیگر، فقها در فقه عبادات مستقل هستند و دوگانه مرجعیت و رهبری هنوز وجود دارد. واژگان کلیدی}, keywords_fa = {انتصاب,تقلید,رهبری,عبادات,معاملات}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92681.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92681_2ed60764c98e892fe793c82ad5e51c83.pdf} } @article { author = {Ulfatpur, Muhammad Ali}, title = {Measures for Diagnosing and Meeting Legal Exigencies in an Islamic System}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {107-134}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article seeks to cast light on the extent to which a Muslim ruler is legally responsible to suspend the enforcement of Islamic laws (rulings). The knowledge of the criteria as to what is important and what is most important and the hierarchy system of governmental interests can help a Muslim ruler to find his way out of the dilemma between social exigencies and legal exigencies. The knowledge of exigencies and of the mechanisms of change in their fixed or changeable boundaries can be effective in applying Islamic legitimacy on a religious government. In a religious government, the red lines serving to violate or developing the primary criteria, are in close relationship with the main purposes and objectives of the Law, ShariÝah. The basic questions of this research work revolve around the aims and frameworks of a government. Is the Islamic government only responsible to enforce the divine laws or it may be conceived to have other aims and purposes which cannot be ignored in case the divine laws cannot be enforced? What are the mechanisms and means of such a process? To what extent a Muslim ruler can suspend the divine laws. This research seeks to establish the fact that giving priority to certain aims and objectives of the Islamic government over the others, interpretation of expediency, the source and basis of expediency, procedure, means and methodology of discovering and applying expediency, the contributing factors in the discovery and use of expediency are deemed effective in making analysis of the extent to which any political structure in Islam is legitimate and in determining its functions.}, keywords = {legitimacy,expediency,governmental rulings,Islamic Government}, title_fa = {سنجه‎های تشخیص و احراز مصالح مشروع در نظام اسلامی}, abstract_fa = {هدف از این نوشتار، تبیین حدود مشروعیت در توقف موقت حدود احکام اسلام توسط حاکم اسلامی است. شناخت از معیارهای اهم و مهم و نظام رتبه‌بندی مصالح حکومتی می‎تواند به حاکم اسلامی کمک کند تا از بن بست میان مصالح اجتماعی و مصالح شرعی خارج شود. شناخت مصالح و سازوکارهای تغییر در مرزهای قابل تغییر و غیر قابل تغییر آنها می‌تواند در تطبیق مشروعیت اسلامی بر یک حکومت دین‌مدار مؤثر باشد. خط قرمزهای منحل‎کننده یا توسعه‎دهنده معیارهای اولیه و ثانویه در یک حاکمیت دینی با اهداف و مقاصد اساسی شریعت رابطه تنگاتنگ دارد.سؤالات اساسی این پژوهش، حول محور اهداف و چهارچوب‎های حکومت ترسیم می‎شوند. از جمله اینکه آیا صرفاً حکومت اسلامی موظف به اجرای حدود الهی است یا اهداف دیگری نیز بر وجود آن متصور است که در صورت عدم امکان اجرای حدود الهی نمی‌توان از آنها صرف نظر کرد؟ سازوکارها و ابزارهای چنین فرآیندی چیست؟ حد و مرز توقف حدود الهی توسط حاکم اسلامی تاکجاست؟ این پژوهش به دنبال آن است تا ثابت کند اولویت‎دهی اهداف حکومت اسلامی بر یکدیگر، تفسیر از مصلحت، منبع و مبنای تحلیل مصلحت، روش، ابزار و متدلوژی کشف و بکارگیری مصلحت، عوامل کشف و اجرای مصلحت در تحلیل میزان مشروعیت و کارکردهای هر ساختار سیاسی در اسلام مؤثر است.}, keywords_fa = {مشروعیت,مصلحت,احکام حکومتی,حکومت اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92685.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92685_159343c5183e03d9c15f82b079824a4c.pdf} } @article { author = {nori, abbas}, title = {The Nature of the Islamic State in Ayatollah Khamenei's Political Thought}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {135-164}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main question of the present article is, " What is the nature of the Islamic state from Ayatollah Khamenei's point of view?". In answering the above question, the researcher has used a research method called a qualitative method of the documentary analysis kind. To have a comprehensive and proper understanding of the nature of each question, constitutes its most important point about it. For, through such understanding, one can make a right decision or judgement about it. The findings of the present research show that by the Islamic state Ayatollah Khamenei is meant a body of statesmen and stateswomen, powers and institutions which play roles in running the Islamic country. The state in question is of a fully Islamic nature and is formed by following the examples of the Prophetic and ÝAlawid states and in line with the present conditions of a modern society. It has also of certain important features, characteristic as well as duties which it has to fulfil. Otherwise, it will face serious challenges. The ultimate aim of the Islamic state is to cultivate knowledge of God and to pave the ground for human salvation.}, keywords = {nature,Ayatollah Khamenei,Islamic state,Islamic Revolution}, title_fa = {ماهیت دولت اسلامی در اندیشه سیاسی آیة‌الله خامنه‌ای}, abstract_fa = {سؤال اصلی مقاله این است که ماهیت دولت اسلامی در دیدگاه حضرت آیة‌الله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، از روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل اسنادی استفاده شده است. برای شناخت صحیح و جامع از ماهیت هر مسأله‌ای از مهمترین امور مربوط به آن است؛ چراکه بوسیله این شناخت، قضاوت و تصمیم درستی درباره آن صورت می‌گیرد. یافته‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد دولت اسلامی در دیدگاه آیةالله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) به معنای مجموعه کارگزاران، قوا و نهادهایی است که در اداره کشور نقش دارند. این دولت، ماهیتی کاملاً دینی (اسلامی) دارد و با الگوگیری از دولت نبوی و دولت علوی و متناسب با شرایط امروز شکل می‌گیرد و دارای ویژگی‌ها، شاخص‌ها و وظایف مهمی است که باید از عهده آنها برآید؛ در غیر اینصورت با چالش جدی روبرو خواهد شد. هدف نهایی دولت اسلامی نیز توسعه معرفةالله و رستگاری انسان است.}, keywords_fa = {ماهیت و چیستی,آیت الله خامنه ای,دولت اسلامی,انقلاب اسلامی}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92691.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92691_c0c093749ef87f863d3c0b1ca526c4a3.pdf} } @article { author = {Imāmi, Sayyed Saʻid}, title = {The Role of Argument from Non-contentious Matters in Establishing the Authority of Muslim Jurisconsult from the Viewpoint of Sāhib Jawāhir}, journal = {Islamic Government}, volume = {23}, number = {4}, pages = {165-186}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1561-008X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The issue of the authority of Muslim jurisconsult and the rule of competent jurisconsult is among the most important jurisprudential discussions which has been scrutinized by the great ShiÝi jurists so far. This research work aims to make a critical analysis of "Argument from Non-contentious Matters", Omur-e Hesbiyyeh, from the viewpoint of SÁhib JawÁhir to establish the idea of the authority of the Muslim jurisconsult. The research has been conducted by making use of the library-based method, the Holy Quran, the Sunnah and the available works in jurisprudential issues. Having analyzed the basis on which one can recognize the referents of non-contentious matters, and dividing the basis into rational and legal as well as developing its rational ground, the writer of the article holds the belief that if the generality of the arguments for the guardianship of Muslim jurist is not accepted, yet the Muslim jurist's (faqih's) wide scope of duties can be established by referring to the Argument from Non-contentious Matters as an independent argument.}, keywords = {SÁhib JawÁhir,authorities of a Muslim jurist,Argument from Non-contentious Matters,fully competent Muslim jurisconsult}, title_fa = {نقش دلیل حسبه در اثبات ولایت فقیه از منظر صاحب جواهر}, abstract_fa = {مسأله ولایت فقیه و حاکمیت فقیه جامع الشرائط از جمله مهمترین مباحث فقهی است که از گذشته تا کنون مورد کنکاش و بررسی فقیهان بزرگ شیعه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، نقد و بررسی دلیل حسبه از منظر صاحب جواهر; برای اثبات ولایت فقیه است. این پژوهش با روش کتابخانه ای و بهره‌گیری و استناد به منابع کتاب و سنت و آثار فقهی صورت گرفته است. نگارنده با تحلیل مبنای احراز مصادیق حسبه، تقسیم آن به عقلی و شرعی و توسعه ملاک عقلی آن، بر این باور است که اگر اطلاق ادله ولایت فقیه مورد پذیرش قرار نگیرد، باز هم با دلیل حسبه به عنوان دلیلی مستقل و هم عرض ادله لفظی ولایت فقیه، گستردگی وظایف فقیه اثبات می شود.}, keywords_fa = {صاحب جواهر,اختیارات ولی فقیه,دلیل حسبه,فقیه جامع الشرائط}, url = {https://mag.rcipt.ir/article_92693.html}, eprint = {https://mag.rcipt.ir/article_92693_4f175598e007f603a6e7c6a5fee9ba7b.pdf} }